
Один із найвідоміших брендів моторних олив у світі готується до нового етапу своєї історії. British Petroleum знайшла покупця на контрольний пакет Castrol, і ним виявився не енергетичний гігант, а американська інвестиційна компанія. Для 126-річної марки це може означати суттєві зміни у стратегії розвитку на глобальному ринку.
Як пише Carscoops, ще навесні ринок очікував, що Castrol може перейти під контроль великої нафтогазової корпорації. Серед потенційних покупців називали Saudi Aramco, Reliance Industries з Індії, а також низку великих фондів прямих інвестицій. Утім, BP зробила несподіваний вибір.
Контрольний пакет у 65% акцій Castrol купує Stonepeak - інвестиційна фірма зі штаб-квартирою в Нью-Йорку, яка керує активами приблизно на 80 мільярдів доларів. Компанія спеціалізується переважно на інфраструктурних та довгострокових інвестиціях, а не на класичному нафтовому бізнесі.
Сума угоди оцінюється приблизно у 10,1 мільярда доларів. Додаткову фінансову підтримку забезпечує Інвестиційна рада Канадського пенсійного плану, яка інвестує до 1,05 мільярда доларів, отримуючи непряму частку в Castrol. Stonepeak наголошує, що їх привабила глобальна присутність бренду. Castrol сьогодні виробляє та продає моторні оливи, промислові рідини й мастильні матеріали через близько 20 власних заводів, понад 100 сторонніх виробничих і складських майданчиків та працює у 150 країнах світу.
Очікується, що угоду буде закрито наступного року, після отримання всіх необхідних регуляторних дозволів. У разі успішного завершення BP розраховує на чисті надходження близько 6 мільярдів доларів. У цю суму вже закладені авансові виплати майбутніх дивідендів за 35% акцій, які BP залишає за собою.
Важливий момент: BP зобов'язалася не продавати свою міноритарну частку щонайменше два роки. Після цього компанія отримає право повністю вийти з бізнесу Castrol, хоча наразі не уточнює, чи скористається цією опцією. Усі кошти від угоди BP планує спрямувати на зменшення боргового навантаження.
Тимчасова генеральна директорка BP Керол Хоул зазначила, що стратегічний огляд Castrol викликав значний інтерес і дозволив знайти рішення, вигідне для акціонерів. За її словами, BP зможе й надалі отримувати вигоду від зростання бренду, навіть залишаючись міноритарним власником. У Stonepeak також налаштовані оптимістично. Компанія вважає Castrol «культовим брендом» із сильними ринковими позиціями та бачить значний потенціал для подальшого розвитку в умовах глобальних змін автомобільної та промислової галузей.