
З початку 2025 року набули чинності норми оновленого Закону України №3720, який суттєво змінив правила роботи ринку обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів (ОСЦПВ), відомого більшості водіїв як «Автоцивілка».
Мета законодавчих змін - наближення українського страхового ринку до європейських стандартів та перетворення поліса «автоцивілки» з формального документа на дієвий механізм фінансового захисту. Оновлені норми роблять процес врегулювання прозорішим, а суми відшкодувань - такими, що відповідають реальним потребам потерпілих.
Нижче наведено детальний огляд ключових змін та роз'яснення їх переваг для страхувальників.
Запровадження обов'язкового прямого врегулювання стало однією з найважливіших новацій. Раніше, у разі ДТП з вини іншого водія, потерпілому доводилося самостійно шукати страхову компанію винуватця, звертатися до неї із заявами та сподіватися на її платоспроможність.
Як це працює тепер: потерпілий у ДТП водій звертається за виплатою безпосередньо до своєї страхової компанії - навіть у тих випадках, коли компенсацію має здійснювати МТСБУ.
Завдяки обов'язковому прямому врегулюванню водіям більше не потрібно контактувати зі страховиком винуватця ДТП. Ваш страховик виплачує відшкодування, а вже потім самостійно врегульовує питання з компанією винуватця.
Важливо: МТСБУ також є учасником цієї системи. Це означає, що водій може звернутися до свого страховика навіть у випадках, коли виплату має здійснювати Бюро (наприклад, якщо у винуватця відсутній чинний поліс).
Винятки (коли пряме врегулювання не застосовується): Звернення до страховика винуватця залишається необхідним у випадках, якщо:
Однак за статистикою більше половини ДТП підлягають прямому врегулюванню, тому першим кроком після пригоди завжди має бути дзвінок у свою страхову компанію.
Порядок розрахунку страхових виплат зазнав суттєвих змін, спрямованих на повне покриття витрат на відновлення транспортного засобу.
Скасування коефіцієнта фізичного зносу
З 2025 року скасовано коефіцієнт зносу під час розрахунку страхової виплати за Автоцивілкою. Враховуючи, що в Україні один з найстаріших автопарків в Європі, коефіцієнт зносу нерідко становив 50-70%, що пропорційно зменшувало виплату. У результаті отриманих коштів часто не вистачало на фактичний ремонт автомобіля.
БУЛО: Якщо вам пошкодили бампер на 10-річному автомобілі, і його ринкова вартість становила 10 000 грн, страхова компанія виплачувала лише близько 3 000 грн, оскільки розрахунок відшкодування здійснювався з урахуванням коефіцієнта зносу.
СТАЛО: Коефіцієнт зносу скасовано. Оцінка збитків проводиться на підставі фактичної ринкової вартості деталей. Ви отримуєте суму, достатню для повного відновлення автомобіля, незалежно від його віку.
Скасовано франшизу
Раніше поліс Автоцивілки передбачав наявність франшизи - частини збитку (зазвичай 1 000-3 000 грн), яку страхова компанія раніше не відшкодовувала, і потерпілому доводилося стягувати її з винуватця самостійно. З 2025 року застосування франшизи заборонено. Страхова компанія відшкодовує 100% суми збитків (у межах встановлених лімітів).
Скасування ліміту за Європротоколом
Максимальний розмір виплати збільшено з 80 000 грн до 250 000 грн - у межах розміру страхової суми за шкоду, заподіяну майну потерпілих. Це робить Європротокол більш популярним серед водіїв, адже він має очевидні переваги: не потрібно викликати поліцію, не накладається штраф за порушення ПДР, а оформити документ можна онлайн - безпосередньо з телефона через сервіс «Електронний Європротокол».
Новий Закон значно прискорює процес прийняття рішень щодо страхових виплат. Раніше закон дозволяв страховим компаніям затягувати розгляд справи до 90 днів. Оновлене законодавство врегулювало ці питання, забезпечивши прозорий і чіткий порядок розгляду заяв.
З 2025 року рішення має бути прийняте до 60 днів, а у виключних випадках строк може бути продовжений, але не більше ніж до 90 днів. Це впровадження суттєво зменшує стрес для водіїв у період після ДТП і підвищує рівень довіри до ринку Автоцивілки.
Оновлений закон фокусується не лише на фінансових, а й на сервісних аспектах страхування.
Закон зобов'язує страховика не лише здійснити виплату, а й запропонувати конкретні варіанти відновлення авто. Страхова компанія повинна надати перелік із щонайменше трьох партнерських станцій технічного обслуговування (СТО), що має забезпечити можливість проведення якісного ремонту.
Висновок: оновлена Автоцивілка - це вже не формальна вимога закону, а реальний інструмент захисту водія. Пряме врегулювання, повні виплати без зносу та швидше отримання відшкодування роблять систему значно зручнішою, прозорішою та більш сервісною. Водій отримує не лише компенсацію, а й зрозумілий, передбачуваний процес, який гарантує підтримку на кожному етапі врегулювання.
2025 рік - це момент, коли Автоцивілка перестає бути формальністю і стає сучасним сервісом з чіткими гарантіями для водія, що справді працює в його інтересах.
КЛЮЧОВЕ ДЛЯ ВОДІЇВ: