
Спортивний підрозділ Toyota Gazoo Racing провів світову прем'єру двох нових прототипів - GR GT та GR GT3. Хоча обидва автомобілі формально все ще перебувають у статусі дослідних зразків, рівень їхньої готовності виразно демонструє: до серійної фази залишилося небагато. У TGR не приховують, що ці моделі розглядають як нове покоління флагманських спорткарів Toyota, спадкоємців легендарних 2000GT та Lexus LFA, які в свій час визначили етапи розвитку бренду.
Toyota підкреслює, що GR GT та GR GT3 створюють навколо трьох фундаментальних принципів - максимально низького центру ваги, мінімальної маси при високій жорсткості кузова та гранично ефективної аеродинаміки. Ці параметри стали основою філософії спортивних автомобілів, «народжених автоспортом», яку Gazoo Racing послідовно формує останніми роками.
GR GT задумувався як спортивний автомобіль для щоденної експлуатації, але з відчуттям справжнього гоночного боліда, що має номерні знаки й придатний для дороги. Він покликаний успадкувати дух 2000GT та LFA, а також стати своєрідним «шікінен сенгу» для Toyota - технологічним і філософським передаванням досвіду створення спортивних машин від ветеранів до молодших інженерів. GR GT3 - це гоночний автомобіль, розроблений на основі GR GT та адаптований під жорсткі вимоги регламенту FIA GT3. Він орієнтований на професіоналів і на приватні команди, які прагнуть брати участь у найпрестижніших світових кузовних чемпіонатах.
Обидва проєкти стали внутрішньою стратегічною ініціативою Toyota. На чолі команди стоїть президент корпорації Акіо Тойода, знаний у гоночному середовищі як Морідзо. Разом із ним над машинами працювали професійні пілоти Тацуя Катаока, Хіроакі Ішіура, Наоя Гамо, джентльмен-драйвер Дайске Тойода, а також штатні тест-пілоти. Важливою частиною роботи стало залучення інженерів, які свого часу брали участь у створенні Lexus LFA: їхній досвід був переданий молодшому поколінню конструкторів.
Основою GR GT є нова гібридна силова установка, побудована навколо абсолютно нового 4-літрового V8 twin-turbo, доповненого одним електромотором. Цільові параметри залишаються незмінними - щонайменше 650 к.с. та 850 Нм. Двигун створено за принципом максимально компактної конструкції: короткохідна схема, сухий картер, «гаряча V» з турбінами всередині розвороту блоків та ультратонкий піддон дали змогу суттєво знизити висоту агрегата й відповідно центр ваги. Потужність передається на задню вісь через карбоновий карданний вал і нову 8-ступеневу автоматичну трансмісію з мокрим зчепленням замість гідротрансформатора. Трансмісія, паливний бак та акумулятор були зміщені назад для правильного балансу мас - 45:55, що є класичним орієнтиром для потужних задньоприводних автомобілів.
Розробка GR GT почалася не з дизайнерських штрихів, а з аеродинаміки. Інженери, у тому числі фахівці з досвідом участі у FIA WEC, спершу створили «аеродинамічну архітектуру» з потрібним рівнем притискної сили та охолодження, а вже потім команда дизайнерів адаптувала її до виробничих можливостей. Завдяки цьому GR GT отримав широкий і низький силует із розгалуженою системою повітряних каналів. За своїми розмірами він значно нижчий за більшість сучасних суперкарів: 1195 мм заввишки, 4820 мм завдовжки, 2000 мм завширшки і з колісною базою 2725 мм. Орієнтовна маса - не більше 1750 кг.
GR GT став першим автомобілем Toyota з повністю алюмінієвою несною конструкцією кузова. У критичних ділянках застосовані великі алюмінієві литі компоненти й профілі, а зовнішні панелі виконані з композитів на основі армованого вуглецевого волокна. Підвіска - незалежна, подвійні важелі спереду й ззаду, з кованими алюмінієвими елементами та максимально низьким розміщенням основних вузлів. Шасі налаштовували на полігоні Shimoyama, а також на Fuji Speedway, Нюрбургрингу та інших професійних трасах. Силу зчеплення забезпечують спеціальні Michelin Pilot Sport Cup 2 розміру 265/35 ZR20 спереду та 325/30 ZR20 ззаду, а гальмування - карбон-керамічні диски Brembo. Система стабілізації має гнучкі налаштування втручання - від майже повністю вимкнених режимів для треку до максимально безпечних для дороги.
Інтер'єр створювався з акцентом на ідеальну посадку водія та читабельність індикаторів навіть у швидкісному режимі. Професійні пілоти допомагали визначати оптимальне положення керма, педалей і сидіння, а також розташування органів керування. Усі елементи, важливі під час руху, розміщені так, щоб до них можна було дістати без відриву уваги від дороги. Окремо інженери працювали над звучанням V8, прагнучи створити природний «діалог» між автомобілем та водієм, де звук чітко відповідає кожному зміненому режиму роботи двигуна.
GR GT3 базується на цивільній версії, але пристосований до гоночного регламенту FIA GT3. Габарити кузова змінені відповідно до гоночних вимог: довжина становить 4785 мм, ширина - 2050 мм, висота - лише 1090 мм. Двигун - той самий 4-літровий V8 twin-turbo, але адаптований до режимів трекових навантажень і до правил балансування продуктивності, які діють у чемпіонатах GT3. Toyota підкреслює, що машина має бути зрозумілою не лише для професіоналів, а й для джентльмен-драйверів, котрі є основою клієнтських гоночних команд. Паралельно TGR створює комплексну систему підтримки власників - від сервісу до інженерної допомоги на змаганнях.
Під час розробки обох моделей широко застосовували гоночні симулятори та методики, відпрацьовані у професійному автоспорті. На ранніх етапах поведінку автомобілів моделювали цифровими засобами, а потім перевіряли в реальних умовах на треках. Машини доводили до меж можливостей, ремонтували, змінювали компоненти і знову запускали у випробування, доки не досягли оптимального балансу швидкості, надійності та передбачуваності.
Toyota Gazoo Racing заявляє, що GR GT і GR GT3 залишаються прототипами й певні параметри можуть змінитися. Однак загальний курс визначений: компанія планує завершити розробку й підготувати моделі до запуску орієнтовно до 2027 року. У Toyota вбачають у цих машинах не просто нові спорткари, а стратегічні флагмани, які мають окреслити наступний етап розвитку автомобілів із ДНК автоспорту - від дорожньої машини з вибуховим характером до заводського бойового інструмента, створеного для перемоги у GT3-чемпіонатах.