
Volkswagen опинився перед необхідністю ухвалити стратегічне рішення щодо подальшої долі Скляної мануфактури в Дрездені, яка з моменту свого відкриття у 2002 році залишалася одним із найяскравіших символів амбіцій концерну. Торік компанія публічно взяла на себе зобов'язання не закривати жоден завод у Німеччині, проте продовження традиційного автомобільного виробництва в Дрездені виявилося економічно недоцільним. Тепер вже очевидно, що мануфактура у своєму початковому значенні перестане існувати, але отримає шанс на нове життя у вигляді масштабного інноваційного центру.
Відомо, що виробництво Volkswagen ID.3 - останньої моделі, яку збирали на цьому підприємстві, - буде повністю зупинене до кінця 2025 року. У такий спосіб завершиться довга історія виробництва в Скляній мануфактурі, де свого часу виготовляли флагманський Phaeton, а згодом - електричний e-Golf і перші партії ID.3. Як виявилося, при всій своїй унікальності - скляні стіни, видимий із вулиці конвеєр та архітектура високого стилю - завод не був розрахований на великі обсяги випуску та не вписувався в сучасні вимоги оптимізації витрат.
Архітектор імперії Volkswagen Фердинанд Пієх створив мануфактуру як виробничо-виставковий комплекс, здатний одночасно збирати елітні седани та вражати відвідувачів. Вона стала туристичною окрасою Дрездена, хоча її будівництво свого часу викликало спротив частини місцевих мешканців. Після завершення епохи Phaeton у 2016 році вона почала виконувати роль демонстраційного центру для електрифікації та цифровізації бренду. Але цього виявилося недостатньо для виправдання високих щорічних витрат на утримання - близько 60 млн євро на рік.
На тлі масштабної антикризової угоди між Volkswagen і профспілкою IG Metall, укладеної наприкінці 2024 року, було вирішено скоротити 35 000 робочих місць, зменшити виробничі потужності на 700 000 авто та припинити випуск ID.3 у Дрездені. Водночас компанія офіційно гарантувала, що завод не буде закритий, - натомість буде знайдено «наступне застосування» виробничих площ. Саме реалізація цього зобов'язання тепер виходить на фінальну стадію.
За даними Handelsblatt, між Volkswagen Sachsen, урядом Саксонії та Дрезденським технічним університетом уже підписано попередню угоду про створення на території мануфактури багатопрофільного інноваційного центру. Проєкт розрахований щонайменше на сім років і передбачає співпрацю з TU Dresden у сфері досліджень, розроблення нових технологій, мікроелектроніки, замкнутих циклів перероблення та формування екосистеми стартапів. У такий спосіб Скляна мануфактура поступово трансформується з виробничого майданчика на науково-технологічну платформу, де Volkswagen виступатиме не виробником, а партнером-замовником інноваційних проєктів.
У межах цієї моделі концерн готовий щороку інвестувати 1,5 млн євро у новий центр, істотно знизивши власні витрати порівняно з попереднім періодом. Частину приміщень орендуватиме сам Дрезденський технічний університет, який залучатиме студентів, науковців та інноваційні команди.
Однак деякі проблеми залишаються. По-перше, різко змінюється характер зайнятості. На підприємстві, де 205 співробітників щороку збирали близько 6 000 електромобілів, лише 135 осіб змогли отримати потенційні місця у новій структурі. Частина працівників добровільно погодилася на вихідні пакети та ранній вихід на пенсію. Але приблизно 60 людей досі не мають визначених посад. Оскільки до 2030 року діє гарантія зайнятості, компанія ризикує опинитися у ситуації, коли працівники отримуватимуть зарплату, не маючи реальної роботи. Менеджмент намагається уникнути цього сценарію, розглядаючи можливість переведення персоналу на інші підприємства Volkswagen у регіоні.
Друге ключове питання - фінансування реконструкції. За оцінками, перетворення Скляної мануфактури на інноваційний центр може потребувати близько 50 млн євро одноразових інвестицій. Частка цієї суми ще не визначена, хоча Саксонія вже заявила про готовність підтримати проєкт.