
Чорний ринок тютюнових виробів Європи тримається на - контрафактній продукції підпільних фабрик з власною розгалуженою мережею логістики та краденій продукції з наземного автомобільного, залізничного та морського транспорту.
Масштабний стрибок такого «бізнесу» спровокували високі податки, що стимулювало тіньовий сектор тютюнової індустрії завести власний автотранспорт для безперешкодного перевезення піддонів з сигаретами без посередників. Пожвавилися й злодії вантажів, які відчули попит на таку продукцію.
За повідомленням експертів TAPA EMEA, які посилаються на власні дослідження, а також дані Європолу та KPMG, незаконні виготовлення, доставка та торгівля контрафактними та краденими тютюновими виробами різко зросла через високі податки у Франції та Нідерландах.
Торік Франція втратила 9,4 мільярда євро податкових надходжень через незаконне споживання цигарок, що становило 37,6% від загального національного споживання. Вважай, понад третину недоїмки.
У Нідерландах незаконне споживання контрафактним та краденим в офіційних ланцюгах постачань тютюном за один рік потроїлося, досягнувши 18% від загального споживання сигарет. Сума втрачених доходів - 900 мільйонів євро.
Ці тенденції можуть поширитися по всій Європі, зокрема у Португалії вже прозвучало попередження, що запропоноване підвищення податків безпосередньо стимулюватиме не тільки незаконну торгівлю та дестабілізує законні ринки, але посилить крадіжки і навіть грабунки таких вантажів по всі лінійці логістики - в дорозі та на складах.
За останні 2 роки TAPA EMEA зафіксувала крадіжки контрафактних товарів та сигарет із ланцюгів поставок у 32 країнах Європи, Близького Сходу та Африки. Середня вартість кожної крадіжки великих вантажів тютюнових виробів (тобто на понад 100 тис. євро і більше) за останні два роки склали 920 798 євро.
Для наочності експерти навіть склали рейтинг крадіжок тютюнових виробів з ланцюгів поставок у 2025 році. Суми там захмарні.
Зроблено висновок, що організовані злочинні групи, причетні до незаконного виробництва, доставлення та розповсюдження сигарет, переміщують виробництво ближче до кінцевих ринків, щоб скоротити логістичні витрати та підвищити ефективність.
Диверсифікуючи транспортні маршрути, вони мінімізують ризики виявлення правоохоронцями та не будуть вразливими для злодіїв, які роблять бізнес на викрадення тютюнових вантажів.