
У Південній Кореї розгортається гучний скандал навколо Tesla, який може суттєво вдарити по репутації американського виробника електромобілів та його фінансових позиціях на одному з ключових азійських ринків. Як повідомляє авторитетне видання Korea JoongAng Daily, майже 4,500 власників Tesla Model 3 та Model Y зіткнулися із серйозною несправністю системи керування батареєю, відомою як помилка BMS_a079, через яку автомобіль не може зарядитися повністю. У таких випадках система обмежує рівень заряду до 50%, що фактично скорочує запас ходу вдвічі й робить експлуатацію автомобіля майже неможливою для щоденного використання.
Проблема не нова - згідно з офіційними даними, які Tesla Korea подала до Національної асамблеї, із 2017 року зафіксовано 4,637 випадків помилки BMS_a079 у 4,351 автомобілі. Особливо масштабними поломки виявилися у моделях 2021 року випуску, на які припадає близько 65% усіх випадків. Серед них 1,944 автомобілі - це Model Y, що становить 22% усіх проданих у тому році машин цієї моделі, та 1,047 Model 3, або 12% продажів.
Помилка супроводжується повідомленням на екрані: «Unable to charge - maximum charge level reached» («Неможливо зарядити - досягнуто максимального рівня заряду»). Вона виникає, коли система BMS фіксує внутрішній збій у високовольтній батареї. Щоб уникнути перегріву або займання, електроніка автоматично знижує рівень допустимого заряду. Фактично, головний «мозок» електромобіля, який відповідає за моніторинг напруги, температури та загальний стан акумулятора, переводить машину у режим обмеженої функціональності.
Однак ще більший гнів власників викликав той факт, що у понад половині випадків Tesla встановлювала не нові, а відновлені батареї, зібрані з уживаних елементів, вилучених із дефектних або повернених авто. Такі акумулятори проходять заводське тестування й повторну упаковку, але багато власників скаржаться, що після заміни запас ходу знижується або помилка виникає знову. Власники вбачають у цьому свідчення нехтування компанією своїми зобов'язаннями.
Після низки скарг громадська організація Citizens United for Consumer Sovereignty звернулася до уряду з вимогою провести офіційне розслідування та примусити Tesla відкликати всі дефектні автомобілі для безкоштовної заміни батарей. Аналогічні вимоги подали й тисячі власників, які підписали петицію на сайті Національної асамблеї - документ набрав понад 14 тисяч підписів.
Ситуація дійшла до рівня офіційного втручання держави. Міністерство довкілля Південної Кореї попередило, що якщо компанія не надасть чіткої відповіді й не вживе заходів, державні субсидії на електромобілі Tesla можуть бути призупинені. Сума підтримки сягає 5,8 млн вон (приблизно 3,950 доларів США) на автомобіль, і саме завдяки цим дотаціям Tesla утримувала свої високі продажі на південнокорейському ринку. Представник міністерства зазначив, що «неможливо виправдати виділення державних коштів на транспортні засоби, які завдають шкоди споживачам».
Попри зростання невдоволення, Tesla поки що не надала офіційного коментаря. Власники вимагають безкоштовної заміни батарей або повного відкликання дефектних моделей. Наразі гарантія компанії покриває батареї протягом 8 років або 160 тисяч кілометрів пробігу, але після завершення гарантійного терміну вартість ремонту сягає 30 мільйонів вон (приблизно 22 тисячі доларів), що для більшості власників є надзвичайно великими витратами.
Ще однією проблемою стала обмежена інфраструктура сервісу Tesla у Кореї. На всю країну функціонує лише 14 сервісних центрів, що призводить до довгих черг та затримок ремонту. У середньому усунення несправності BMS триває понад 23 дні, тоді як у Hyundai подібні роботи займають близько 13 днів. У деяких випадках термін очікування перевищував два з половиною роки - один із власників повідомив, що його автомобіль перебував у сервісі 926 днів.
Попри скандал, Tesla залишається одним із лідерів ринку електромобілів у Південній Кореї. З моменту виходу на ринок компанія продала понад 134 тисячі автомобілів, а її річний дохід зріс із 716,2 млрд вон у 2020 році до 1,7 трлн вон у 2024-му. У першій половині поточного року Model Y навіть стала найпопулярнішим електромобілем країни, обійшовши конкурентів - KIA EV3 (12,299 проданих одиниць) і Hyundai Ioniq 5 (6,937 одиниць).