
Минулого місяця Toyota зазнала несподівано різкого падіння продажів електромобілів на своєму внутрішньому ринку. У серпні компанія разом із преміальним брендом Lexus реалізувала в Японії лише 18 електрокарів. Ця цифра виглядає особливо контрастно на тлі глобальних показників: у світі за той самий місяць було продано трохи більше ніж 17 тисяч електромобілів Toyota та Lexus. Решта 17 038 машин знайшли своїх власників у Європі, Китаї та Північній Америці, де попит на електротранспорт продовжує зростати.
Загалом упродовж перших дев'яти місяців 2025 року Toyota та Lexus продали 117 031 електромобіль по всьому світу і мають усі шанси перевищити результат 2024 року, коли було реалізовано приблизно 140 тисяч електрокарів. Проте ситуація в Японії демонструє іншу картину: до кінця серпня тут було продано лише 469 електромобілів Toyota та Lexus, що є суттєвим відставанням від минулорічних 2038 одиниць.
Причини такої динаміки криються не лише в позиціонуванні Toyota, але й у специфіці внутрішнього ринку Японії. Країна значно відстає від Китаю та багатьох інших ринків у темпах електрифікації через недостатню державну підтримку та обмежену кількість доступних моделей у порівнянні з гібридами. До того ж саме гібриди залишаються основним драйвером продажів Toyota: лише у Японії за перші вісім місяців 2025 року було продано понад 603 600 гібридних автомобілів, що майже на 10% більше, ніж торік. За межами країни продажі гібридів Toyota зросли ще відчутніше - на 14%, досягнувши позначки у понад 2,3 мільйона машин.
Цікаво, що навіть китайська BYD, яка демонструє стрімке зростання у світі, стикається з труднощами в Японії. Від початку продажів у січні 2023 року до червня 2025 року компанія реалізувала тут лише 5300 авто. Щоб активізувати попит, BYD вже вдається до безпрецедентних кроків - пропонує знижки до 1 мільйона єн (приблизно 6700 доларів США). З урахуванням державних субсидій це дозволяє знизити кінцеву вартість автомобілів майже на 50%.
Ситуацію на японському ринку може змінити поява нових доступних моделей. Зокрема, BYD планує представити свій перший електричний «kei car», який конкуруватиме з Nissan Sakura - найпопулярнішим електромобілем країни, а також із новим Honda N-ONE e, що вийшов на ринок 12 вересня за стартовою ціною 2,7 мільйона єн (приблизно 18 300 доларів США).
За прогнозами BloombergNEF, цього року частка електромобілів у загальних продажах нових авто в Японії складе лише близько 3,4%. Водночас експерти очікують, що у найближчі роки цей показник зростатиме завдяки розширенню асортименту та агресивнішій ціновій політиці автовиробників.