Влада Китаю розпочала масштабну кампанію з очищення автомобільної індустрії від дезінформації, маніпуляцій та незаконного піару, що активно поширювалися в інтернеті. Міністерство промисловості та інформаційних технологій, Адміністрація кіберпростору Китаю та ще шість державних відомств провели тримісячну спеціальну операцію, спрямовану на боротьбу з хаосом у цифровому просторі, де поширювалися вигадані новини, спекуляції та наклеп. У результаті було виявлено й затримано цілу групу автоблогерів, які створювали фейкові відгуки та підривали репутацію відомих брендів.
За даними програми Economic Half Hour на фінансовому телеканалі CCTV, серед найбільш гучних неправдивих тверджень, що викликали хвилю обговорень у соцмережах, були повідомлення про нібито самозаймання автомобілів Nio після аварій та про те, що двері електрокарів Xiaomi нібито не відчинялися після зіткнень. Офіційно ці заяви були визнані неправдивими.
Журналісти дізналися, що окремі автоблогери отримували значні гроші за створення коротких відео з маніпулятивним змістом. Так, за ролик тривалістю від 1 до 20 секунд виплачувалося близько 18 000 юанів (приблизно 2 500 доларів), за відео від 21 до 60 секунд - 26 000 юанів (3 600 доларів), а за контент понад хвилину - вже 38 000 юанів (понад 5 000 доларів). Інсайдери ринку зазначають, що ставки за «чорний піар» могли сягати ще вищих сум, а окремі фейкові кампанії приносили автоінфлюенсерам мільйони юанів. Схема працювала просто: блогери вихваляли ті марки, які платили їм за рекламу, і водночас публікували негативні відгуки про конкурентів.
Ситуація загострилася після того, як відомий китайський автоблогер Гао Жосян, 13 серпня опублікував відео з краш-тестом за участі двох найпопулярніших моделей - Xiaomi SU7 та Zeekr 007. У цьому випробуванні, проведеному на швидкості 60 км/год з 90-відсотковим перекриттям, блогер заявив, що після удару автомобіль Xiaomi SU7 нібито втратив живлення, через що двері не відчинилися, а виклик екстреної допомоги не спрацював. За його словами, причина в тому, що допоміжна батарея в SU7 розташована у передній правій частині авто і була пошкоджена при зіткненні. Для контрасту він підкреслив, що в Zeekr 007 після аварії двері та вікна залишалися функціональними, а маленький акумулятор винесено під заднє сидіння, що робить його менш вразливим при ударах.
Це відео швидко набрало популярність - лише на платформі Bilibili його переглянули понад 930 тисяч разів, а кількість коментарів перевищила 12 тисяч. Однак невдовзі виникли серйозні сумніви у достовірності показаних кадрів. Користувачі звернули увагу, що на різних етапах запису допоміжна батарея SU7 виглядає по-різному, ніби вона була пошкоджена не під час краш-тесту, а пізніше. У відповідь на ці зауваження блогер пояснив, що спочатку батарея залишалася цілою, але згодом була випадково пошкоджена під час транспортування вилочним навантажувачем.
Скандал набув такої гучності, що на нього відреагував генеральний директор із комунікацій Xiaomi Ван Хуа. У своїй заяві він підкреслив, що компанія вже вивчає всі деталі інциденту, проводить ретельну перевірку фактів і збір доказів, щоб остаточно розібратися в ситуації.
Важливо, що китайська влада розглядає подібні випадки як частину ширшої проблеми дезінформації в автопромі. У межах спільної кампанії регулятори зобов'язали онлайн-платформи не лише видаляти сумнівний контент, а й запровадити глибоку самоперевірку, впровадити інструменти для відстеження підозрілих блогерів, а також використовувати технології штучного інтелекту для боротьби з наклепом і маніпуляціями. Мета цієї ініціативи - створення прозорого та здорового інформаційного середовища для розвитку автомобільної промисловості Китаю.