Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстрацій транспортних засобів в Україні у січні й визначили найпопулярніші моделі у трьох сегментах автобусів: імпорті вживаних, внутрішніх перепродажах та купівлі нових.
У січні 2024 року українські перевізники придбали 686 нових та вживаних автобусів. Це на 19,3% більше, ніж за аналогічний період минулого року, але на 5,5% менше, ніж було у грудні-2023. Пік торгів у сегменті автобусів припав на серпень минулого року, далі попит на цей вид пасажирського транспорту щоразу знижується.
Більшість автобусів купили на внутрішньому ринку: 543 шт., що склало 79,2% від загальної кількості.
З-за кордону привезли 8,2% вживаних автобусів від загальної кількості: 56 штук.
Також у минулого місяця вперше зареєстрували 87 нових автобусів: 81 з цього числа був виготовлений або переобладнаний в Україні (11,8%), 6 шт. прибули із-за кордону (0,9%).
Лідером внутрішніх перепродажів залишаються автобуси на базі Mercedes-Benz Sprinter, таких купили 155 одиниць. Значна частина цих транспортних засобів свого часу була переобладнана у пасажирські автобуси із вантажних авто.
На другому місці Volkswagen LT з результатом 33 машини. На третьому - БАЗ А079 «Еталон» (31 шт.), на четвертій позиції Iveco Daily (28 шт.);
Замикає п'ятірку «Богдан» А-092 (24 шт.).
Загалом на внутрішньому ринку більшість складають автобуси малої та середньої місткості.
Середній вік автобусів, котрі продавали на внутрішньому ринку у січні, склав 17,9 року. на рік більше, ніж було у січні-2023.
Внаслідок великої кількості законодавчих обмежень, із-за кордону сьогодні привозять небагато автобусів. На такі транспортні засоби діє обмеження екологічного стандарту не нижче «Євро-5», а розмір акцизного податку у 50 разів більший на автобуси віком понад 8 років, що робить їх імпорт економічно невигідним.
У січні першість отримали автобуси на базі Mercedes-Benz Sprinter, таких прибуло 11 шт. На другому місці подібний до очільника списку Volkswagen Crafter, з підсумком 8 «свіжопригнаних» автобусів.
Третє місце в автобуса великої місткості VanHool Astromega, які поповнили український автопарк у кількості 5 одиниць. На четвертому - міський варіант Mercedes-Benz Citaro (4 шт.). Замикає п'ятірку новоприбулих автобусів ще один «турист» Volvo B12 (3 шт.).
Середній вік автобусів, котрі привозили з-за кордону вживаними, склав 12 років.
Більшість нових автобусів, які українці вперше зареєстрували у січні, це продукція українських підприємств: 8 з 12 моделей були виготовлені або переобладнані новими в заводських умовах в Україні. Перше місце зайняв Богдан А-093 (30 шт.), друге - БАЗ А081 «Еталон» (16 шт.), третє - невеликий туристичний автобус Temsa Prestij SX (12 шт.).
Також до п'ятірки потрапили ЗАЗ А08 (11 шт.) та Богдан А-092 з кількістю перших реєстрацій 7 шт.
Розібравшись з усіма сегментами ринку автобусів, залишається загадкою лише одне - яким чином на другому році повномасштабної війни до списку нових автобусів міг потрапити «пазік» (ПАЗ 4234), який виробляють у РФ (або Білорусі), конструкції, яка розроблена понад 20 років тому. Очевидно, що пояснення цьому є, проте навряд чи колись воно стане відоме широкому загалу.