Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстрацій транспортних засобів в Україні протягом вересня та визначили топ моделей в трьох сегментах автобусів: імпорті вживаних, внутрішніх перепродажах та купівлі нових.
У вересні 2023 року українці придбали 804 нових та вживаних автобусів. Такий показник на 44,3% більший, ніж за аналогічний період минулого року та на 22,6% менший, ніж у серпні-2023. Піковими за останні 12 місяців показники продажів виявилися у серпні, а у вересні попит на пасажирський комерційний транспорт знизився.
Більшість автобусів купили на внутрішньому ринку: 596 штук, що склало 74,1% від загальної кількості.
З-за кордону привезли 9,5% вживаних автобусів від загальної кількості: 76 штук.
Також у вересні вперше зареєстрували 132 нових автобусів: 113 із них були виготовлені або переобладнані в Україні (14,1%), 19 шт. імпортували з-за кордону (2,4%).
Лідером внутрішніх перепродажів залишаються автобуси на шасі Mercedes-Benz Sprinter (141 шт.). Значна частина цих транспортних засобів була переобладнана у пасажирські автобуси із вантажних авто.
На другому місці також стабільно знаходяться автобуси на базі Mercedes Benz T1 та T2 (84 шт. сумарно), які не випускаються з середини 90-х років минулого століття. Цей пункт також включає вантажні транспортні засоби, які свого часу були переобладнані в автобуси.
На третє місце піднявся Volkswagen LT (45 шт.). Четверту сходинку посів український автобус Богдан/Ataman A-092 (44 шт.). Замикає п'ятірку ще один український бренд - БАЗ/ЧАЗ А079 «Еталон» (43 шт.).
Загалом на внутрішньому ринку більшість складають автобуси малої та середньої вмістимості. При цьому 4 із 20 найпопулярніших моделей мають російське коріння: або виготовлені там, або побудовані на базі їх агрегатів.
Середній вік автобусів, котрі продавали на внутрішньому ринку у вересні, склав 18,6 року - це на 0,1 року більше, ніж минулого місяця, і на 0,6 року більше, ніж у вересні-2022. Ринок автобусів в Україні старіє, в першу чергу - через низьку купівельну спроможність та відсутні програми фінансування для купівлі нового рухомого складу. Натомість імпорт вживаних автобусів обмежений законодавчо.
Внаслідок великої кількості законодавчих обмежень, з-за кордону сьогодні привозять небагато автобусів. На такі транспортні засоби діє обмеження екологічного стандарту не нижче «Євро-5», а розмір акцизного податку у 50 разів більший на автобуси віком понад 8 років, що робить їх імпорт економічно невигідним.
В липні з-за кордону найчастіше привозили вживані Van Hool T9 (14 шт.). На другому місці - автобуси на шасі Mercedes-Benz Sprinter (12 шт.). Третю сходинку зайняв Van Hool Astromega (6 шт.).
Середній вік автобусів, котрі привозили з-за кордону вживаними, склав 11,5 року - це на 0,5 року більше, ніж минулого місяця, і на 1,4 року більше, ніж у вересні-2022.
Більшість нових автобусів, які українці вперше зареєстрували у вересні 2023 року, це продукція українських підприємств: 8 з 13 моделей були виготовлені або переобладнані в Україні. Перше місце зайняв Богдан/Ataman A-093 (49 шт.), на другому місці розмістився БАЗ А081 «Еталон» (34 шт.), а на третьому - ЗАЗ A08 (17 шт.).
Також у п'ятірку потрапили Ford Transit (14 шт.) та Богдан/Ataman A-092 (7 шт.).