
Протягом кількох років Ілон Маск переконував інвесторів і широку публіку, що система автопілота Tesla стане ключовою технологією для всього автомобільного ринку, й автоконцерни будуть змушені ліцензувати Full Self-Driving, щоб вижити в умовах зростання конкуренції та зміни парадигми мобільності. Саме ця ідея багато в чому формувала завищені очікування навколо компанії і дозволяла презентувати Tesla не як виробника автомобілів, а як високотехнологічну компанію у сфері штучного інтелекту та робототехніки. Проте чергове гучне бачення Маска зіткнулося з реальністю, і тепер сам глава Tesla вимушений визнати - виробники не квапляться купувати його технологію.
У новому дописі він визнав, що перемовини з автоконцернами зайшли в глухий кут через фундаментальні розбіжності. Зокрема, він написав, що інші виробники «не хочуть» FSD, а коли й виходять на зв'язок, то говорять про впровадження лише у межах незначних пілотних програм на горизонті п'яти років, при цьому висуваючи вимоги, які він назвав «неможливими для виконання». Маск підкреслив, що попереджав конкурентів і готовий був надати ліцензію, але, за його словами, автомобільні бренди не зацікавилися пропозицією.
Проте насправді така позиція стала закономірною. На початку 2021 року Маск справді заявляв про попередні дискусії з конкурентами, а у квітні 2024 року навіть натякав на існування «одного великого автовиробника», з яким нібито можна очікувати угоду. Однак таких домовленостей так і не відбулося, і, як тепер припускають у медіа, тією стороною міг бути Ford. Генеральний директор компанії Джим Фарлі вже публічно заперечував можливість використання FSD, заявивши, що технологія Waymo працює значно краще. Це додатково підтвердило, що ідея ліцензування FSD привертала увагу радше у риториці Маска, ніж у реальній площині.
Тепер і сам Маск, схоже, змінив тон, фактично визнавши провал своїх оптимістичних прогнозів. У своєму дописі він емоційно підсумував:
«Я намагався попередити їх і навіть запропонував ліцензію на Tesla FSD, але вони не хочуть! Божевілля».
Він стверджує, що коли традиційні автовиробники звертаються, то пропонують неправдоподібні умови впровадження, які роблять співпрацю «безглуздою».
Під «нездійсненними вимогами» виробники мали на увазі вимогу надати систему, яка забезпечує реальний автономний рух без участі водія і відповідає стандартам безпеки. Тобто бренди вимагали від Tesla відповідності рівню систем, які вони можуть сертифікувати, пройти через повну валідацію та взяти на себе юридичну відповідальність за роботу системи.
Традиційні автовиробники працюють за так званою V-моделлю перевірки та валідації: вони чітко формують технічні вимоги, проводять багаторівневі випробування і лише після підтвердження безпеки запускають продукт у продаж. У цьому контексті прикладом є Mercedes-Benz, який, запроваджуючи систему третього рівня автономності Drive Pilot, офіційно взяв на себе повну юридичну відповідальність за дії автомобіля під час роботи цієї системи.
Підхід Tesla діаметрально інший. Компанія роками випускає «бета»-версії свого ПЗ (тепер у Tesla це називають «контрольованими» версіями), фактично дозволяючи клієнтам тестувати систему на дорогах загального користування. Це вже призвело до великої кількості аварій, федеральних розслідувань та судових суперечок у США. Electrek нагадує про численні випадки, коли Tesla з включеним автопілотом врізалася в припарковані поліцейські автомобілі, пожежні машини, скору допомогу або не розпізнавала статичні перешкоди й збивала манекени, що імітують пішоходів. Подібні інциденти привертають увагу широкої аудиторії й підривають довіру до технології.
Жоден керівник великої компанії на кшталт Ford чи General Motors не готовий взяти на себе ризики, пов'язані з системою, яка перебуває в постійній конфронтації з регуляторами та судами. Експерти, включно з журналістом Фредом Ламбертом, вважають, що «вимоги», які Маск назвав нездійсненними, найімовірніше означали прохання взяти на себе юридичну відповідальність у разі аварій з FSD. Проте Tesla, знаючи обмеження свого підходу, який базується виключно на камерах без лідарів, навряд чи могла на це погодитися.
У результаті ситуація виглядає так, що поки Tesla намагається довести ефективність FSD через масштабні польові тестування та паралельно бореться з позовами, інші гравці ринку роблять ставку на перевірені часом системи. Так, великі автовиробники, зокрема Toyota, почали співпрацю з Waymo, інтегруючи її технології автономного водіння у свої моделі.