
Хоча Tesla Model X ззовні майже не змінилася з моменту свого дебюту у 2015 році і все ще зберігає добре впізнаваний силует із фірмовими дверима Falcon Wing, внутрішньо це вже зовсім інший автомобіль. І попри те, що зовнішні оновлення відбувалися непомітно, Tesla протягом років постійно модернізувала конструкцію кросовера, роблячи його комфортнішим, динамічнішим і технічно зрілішим. Але головне, що стане несподіванкою для багатьох, - автомобіль за цей час став відчутно легшим. Це особливо цікаво на тлі загальної тенденції до збільшення маси сучасних машин, зумовленої новими системами безпеки, складнішою електронікою та більшими батареями.
Model X 2026 року важить майже на 400 фунтів, тобто приблизно на 181 кг менше, ніж версія 2016 року. Видання Car and Driver провело фактичне зважування і отримало показник 5219 фунтів (2367 кг) для актуальної модифікації. Тобто Tesla змогла досягти цього результату не за рахунок радикальної перебудови конструкції, а завдяки поступовому впровадженню десятків технічних рішень, які на перший погляд можуть здаватися дрібними, але в сумі дали значний ефект.
Віце-президент Tesla з автомобільної інженерії Ларс Мораві пояснив, що одним з ключових кроків стало оновлення силової установки. Ранні моделі оснащувалися індукційним мотором на задній осі, який мав більшу вагу та складнішу конструкцію. Сучасний Model X використовує компактніший та ефективніший двигун із постійним магнітом, а також нові напіввісі. Це одне оновлення дозволило позбутися близько 100 фунтів (45 кг) маси, зберігши при цьому динаміку та підвищивши енергоефективність.
У 2021 році відбулися значні зміни в архітектурі акумуляторного блоку. Tesla перейшла на більше щільні елементи, що дало можливість відмовитися приблизно від 300 осередків. За словами інженерів, це не тільки зменшило вагу на 90 фунтів (41 кг), але й дозволило посилити структуру батареї та зробити її компактнішою. Попри складність конструкції Model X та наявність масивних дверей Falcon Wing, ці зміни продовжили тенденцію зниження ваги.
Ще одним важливим напрямом оптимізації став інтер'єр. Tesla почала використовувати тонші багатошарові матеріали для обшивки та конструкцій салону, а елементи подушок безпеки інтегрувала безпосередньо в стелю. Це рішення дозволило зменшити масу приблизно на 80 фунтів (36 кг). П'ятимісна конфігурація додає ще 50 фунтів (22 кг) економії за рахунок відсутності спеціальної платформи під сидіння третього ряду. Також інженери змогли зменшити вагу ременів безпеки на 6 фунтів (2,7 кг) та оптимізували високовольтну проводку, скоротивши її масу на 44 фунти (майже 20 кг). Версія Plaid, окрім цього, отримала іншу конфігурацію системи охолодження з меншою кількістю радіаторів, що зекономило ще 30 фунтів (14 кг).
Останні доопрацювання у Model X 2026 року включають використання великих алюмінієвих мегалітейних елементів у конструкції кузова, що дозволило скоротити ще приблизно 20 фунтів (9 кг), а також тонше виконання переднього й заднього бампера. Зменшення товщини панелей на 0,6 мм знизило вагу приблизно на 10 фунтів (4,5 кг). Для важких електромобілів навіть такі деталі мають значення.
Втім, не всі системи стали легшими. Збільшені колісні диски, посилені маточини та додаткові шумоізоляційні матеріали додали певної ваги. Але навіть з урахуванням цих змін Model X залишається легшим за багатьох конкурентів. Сучасна Model X виявилася приблизно на 500 фунтів (227 кг) легшою за BMW iX xDrive50, хоча Tesla більша за габаритами. Це доводить, що ретельне інженерне опрацювання й поступова еволюція конструкції здатні забезпечити значну економію маси без жодних компромісів щодо функціональності, безпеки чи практичності.