
Уряд Японії та низка провідних японських виробників попередили В'єтнам, що запланована заборона бензинових мотоциклів у Ханої може призвести до скорочення робочих місць і порушити ринок вартістю приблизно 4,6 мільярда доларів, на якому домінує японська Honda.
У липні прем'єр-міністр В'єтнама Фам Мінь Чінь видав директиву, яка забороняє в'їзд мотоциклів з бензиновими двигунами до центру столиці з середини 2026 року; ширші обмеження мають набути чинності у 2028 році, і очікується, що подібні заходи можуть бути поширені й на інші регіони країни. Посольство Японії у Ханої направило листа в'єтнамським владам, в якому попередило, що різке впровадження заборони може «вплинути на зайнятість у суміжних галузях, таких як торгівля мотоциклами та постачальники запчастин», і закликало розглянути «відповідну дорожню карту» електрифікації з перехідним періодом і поетапним введенням правил.
Головна торговельна асоціація іноземних виробників двоколісного транспорту у В'єтнамі - очолювана Honda, до якої входять Yamaha та Suzuki - також у липні надіслала уряду листа, в якому попереджала про можливі «перебої у виробництві та ризики банкрутств» у ланцюжку постачання. За даними виробників, заборона може мати «побічні ефекти» для сотень тисяч працівників: мова йде про майже 2 000 дилерів і близько 200 постачальників комплектуючих. Виробники просили ввести перехідний період «щонайменше на два-три роки», щоб мати час на переналаштування виробничих ліній та розбудову мережі зарядних станцій і стандартів безпеки.
Ринок двоколісного транспорту у В'єтнамі входить до числа найбільших у світі: за оцінками Mordor Intelligence, його вартість у цьому році становить близько 4,6 млрд доларів. Минулого року кількість зареєстрованих мотоциклів у країні наближалася до рівня, коли на 100-мільйонне населення припадало близько 80 мільйонів двоколісних - один із найвищих показників співвідношення мотоциклів до населення у світі. Саме тому зміни у регулюванні можуть мати широкий економічний та соціальний резонанс.
Honda, яка контролює приблизно 80% в'єтнамського ринку (торік компанія продала 2,6 млн одиниць двоколісного транспорту у В'єтнамі), стала провідним голосом серед тих, хто просить переглянути директиву. У приватних бесідах представники компанії нібито допускають можливість скорочення виробництва у В'єтнамі, хоча офіційно Honda заявляє, що наразі не планує закривати свої заводи. Після оголошення про заборону продажі Honda у В'єтнамі у серпні впали майже на 22% порівняно з липнем, перш ніж дещо відновитися у вересні.
Натомість місцевий в'єтнамський виробник електричних двоколісних засобів VinFast демонструє зростання: продажі електробайків і е-скутерів компанії за другий квартал 2025 року збільшилися на 55% у порівнянні з першим кварталом і склали майже 70 000 одиниць. Опитування споживачів, проведене у вересні фірмою Asia Plus, вказує на потенційне зростання попиту на електротранспорт у разі реалізації заборони, тож деякі учасники ринку вбачають у цих заходах шанс для місцевих виробників EV.
Водночас представники в'єтнамської автомобільної асоціації VAMA констатують, що застереження щодо заборони вже впливають на ринок легкових автомобілів: у вересні продажі бензинових автомобілів у членів асоціації впали на 18% у річному обчисленні. Лідером продажів у вересні була Toyota, яка мала понад чверть продажів серед учасників VAMA. Уряд В'єтнаму поки що не відреагував публічно на прохання японської сторони, а в'єтнамські чиновники, за даними джерел Reuters, тимчасово не погодилися на пропозиції японців і виробників.
Урядовці В'єтнаму відстоюють рішення як необхідне для боротьби з високим рівнем забруднення повітря в Ханої. Прем'єр Фам Мінь Чінь у розмові з японськими керівниками у серпні підкреслив, що скорочення викидів - глобальне завдання, яке вимагає спільних зусиль «щоб обрати оптимальне рішення з відповідною дорожньою картою». Попередні строки й формат переходу лишаються предметом переговорів і невизначеності.