
Компанія Shell спільно з британською інженерною групою RML Group представила нову розробку в сфері електромобільних технологій - терморегулюючу рідину Shell EV-Plus Thermal Fluid, яка може суттєво скоротити час заряджання акумуляторів без шкоди для їхньої безпеки та довговічності. На демонстраційному прикладі батарейного блоку ємністю 34 кВт-год було показано, що заряд від 10% до 80% можна здійснити менш ніж за 10 хвилин. Це майже в п'ять разів швидше за сучасні галузеві стандарти, де середній показник швидкості заряджання становить близько 5 кілометрів запасу ходу за хвилину.
Ключова особливість нової рідини полягає у високій термостійкості та здатності максимально ефективно відводити тепло. Якщо класичні системи охолодження використовують канали чи пластини для теплопередачі, то розробка Shell заповнює усі проміжки всередині батарейного модуля. Це забезпечує щільний контакт з кожною коміркою акумулятора і дає змогу рівномірно розподіляти тепло, яке виникає під час швидкісного заряджання. У результаті зменшується теплове навантаження на елементи, знижується ризик перегріву і продовжується термін служби батарей.
Інженери наголошують, що саме завдяки такому контролю теплових процесів можна безпечно застосовувати вищі зарядні струми, що і дозволяє радикально скоротити час поповнення енергії. За умови використання в легкому аеродинамічному електромобілі з ефективністю на рівні 10 км/кВт-год ця технологія забезпечить до 24 кілометрів додаткового пробігу за одну хвилину зарядки. Це відкриває перспективу створення більш компактних і легких батарейних систем, які будуть одночасно простішими у виробництві та дешевшими.
Розробка базується на багаторічному досвіді Shell у створенні високоякісних трансформаторних масел, запатентованих рішень Gas-to-Liquid (GTL), а також у застосуванні технологій охолодження для дата-центрів. Саме ця науково-технічна база дала змогу компанії створити продукт, що відповідає сучасним викликам електромобільної індустрії. Як зазначив Джейсон Вонг, виконавчий віцепрезидент Shell Lubricants, технологія EV-Plus здатна значно покращити теплову продуктивність батарей, підвищуючи ефективність заряджання, рівень безпеки та зручність для користувачів. На його думку, це допоможе прискорити перехід на електромобілі в усьому світі, особливо з огляду на дедалі жорсткіші екологічні вимоги та законодавчі ініціативи.
Додатково в компанії підкреслюють, що рідина Shell EV-Plus є електрично непровідною, а отже, безпечною для контакту з усіма елементами акумулятора. Вона дає змогу витримувати екстремально високі теплові навантаження, які виникають під час ультрашвидкого заряджання, та забезпечує виняткову стабільність температурного режиму в усьому блоці. Це не лише знижує ризик термічних аварій, але й створює передумови для появи нових поколінь акумуляторів з кращими характеристиками, меншою масою та нижчою собівартістю.
Як зауважив головний інженер проєкту Shell Роберт Мейнварінг, споживачі сьогодні прагнуть кращої енергоефективності, більшого запасу ходу та значно швидшого заряджання. Саме тому завданням компанії було довести, що інноваційні терморідини Shell можуть скоротити час зарядки без жодних компромісів у сфері безпеки та терміну служби батарей.
Презентація нової технології відбудеться у жовтні на міжнародній виставці The Battery Show у Детройті, де її вперше буде представлено широкій аудиторії. На тлі зростання продажів електромобілів у світі (лише у 2024 році ринок зріс на 14% у порівнянні з 2023-м) інновація може стати однією з найважливіших передумов масового поширення електротранспорту, адже, за даними Shell, понад 44% потенційних покупців у Європі, США та Китаї досі відмовляються від електромобілів через занепокоєння щодо тривалості заряджання та відсутності розвиненої інфраструктури.