
Прем'єра нового BMW iX3 другого покоління відбулася на початку вересня, і вже наприкінці жовтня стартує його серійне виробництво на абсолютно новому заводі BMW Group у Дебрецені, Угорщина. Це підприємство вважається найбільш інноваційним у глобальній виробничій мережі концерну та першим у світі заводом BMW, який працює без використання викопного палива. Офіційне відкриття заводу відбудеться 26 вересня, але компанія вже продемонструвала, як саме організоване виробництво на об'єкті, що від самого початку будувався як частина нової стратегічної концепції BMW iFACTORY.
BMW Group оголосила про будівництво заводу ще у 2018 році. Місцева влада виділила землю поблизу Дебрецена, й у 2019 році почалася підготовка ділянки, а вже у лютому 2020 року стартували будівельні роботи. У листопаді 2024-го на підприємстві виготовили перші тестові зразки нового BMW iX3, що стало початком пуско-налагоджувальних робіт. Планова річна потужність заводу становить 150 000 автомобілів, а штат наразі перевищує 2000 працівників.
Сам завод у Дебрецені є своєрідним символом нового підходу BMW до виробництва - екологічного, цифровізованого та максимально автоматизованого. Він став першим у світі підприємством компанії, що працює виключно на електроенергії з відновлюваних джерел. Близько 25% потреб у електроенергії покриває власна сонячна електростанція потужністю 45 ГВт-год, розташована на площі 50 гектарів. Енергія, вироблена у вихідні та святкові дні, накопичується у сховищі об'ємом 1800 м?, яке забезпечує 130 МВт-год зберігання.
Особливу увагу в Дебрецені приділили фарбувальному цеху, адже саме цей етап традиційно є найбільш енергоємним і екологічно проблемним. Для досягнення температури сушіння до 180°C зазвичай використовують газ, але тут фарбувальна лінія живиться винятково від відновлюваних джерел. Це дозволяє щороку скорочувати викиди CO2 приблизно на 12 000 тонн. Крім того, інноваційна система рекуперації тепла забезпечує додаткову економію до 10% енергії: надлишки тепла від печей, стисненого повітря та охолоджувальних систем перетворюються на електроенергію й повертаються у виробничий цикл. Надлишки фарби також не утилізуються, а змішуються з вапном і стають сировиною для будівельної галузі.
Завод обладнаний власним пресовим і зварювальним цехами, де роботу майже тисячі роботів було оптимізовано завдяки попередньому цифровому моделюванню. Усі виробничі процеси спершу відпрацьовувалися у так званій «віртуальній фабриці», створеній у BMW Group ще в березні 2023 року. Саме завдяки цифровому двійнику вдалося перевірити кожну операцію до запуску виробництва, скоротити складність процесів і максимально підвищити ефективність.
У Дебрецені також налагоджене складання високовольтних батарей шостого покоління (Gen6), розроблених самою BMW. Це перший серед п'яти заводів концерну, де почнеться серійне виробництво акумуляторів для електромобілів Neue Klasse. Електромотори постачатимуть із заводу в австрійському Штайрі. У логістиці застосовуються безпілотні транспортні засоби, розумні роботи для доставки дрібних компонентів, а також автономні електричні візки для перевезення батарей безпосередньо до конвеєра.
Важливою частиною роботи нового підприємства стала повна інтеграція штучного інтелекту у контроль якості. Система AIQX від BMW аналізує дані з камер і сенсорів у реальному часі, даючи працівникам миттєвий зворотний зв'язок і дозволяючи виявляти навіть мінімальні відхилення від стандартів. У майбутньому автомобілі, що зходитимуть із конвеєра, стануть активними учасниками «індустріального інтернету речей» - вони зможуть самостійно проводити діагностику та взаємодіяти з виробничою інфраструктурою.
BMW наголошує, що виробництво одного кросовера iX3 у Дебрецені супроводжується викидом приблизно 80 кг CO2e, з яких лише 34 кг припадає безпосередньо на завод. Це на 90% менше, ніж у середньому на інших підприємствах BMW Group. Водночас компанія поки не розкриває повного «вуглецевого сліду» моделі з урахуванням видобутку сировини, виробництва матеріалів та транспортування, однак навіть наведені цифри демонструють суттєвий прорив у порівнянні з попередніми поколіннями.
BMW iX3 стане першим серійним електромобілем Neue Klasse - сімейства, яке має визначати обличчя бренду у найближчі роки. До 2027 року технології Neue Klasse будуть інтегровані у 40 нових моделей та оновлених версій. Сам iX3 презентує ключові дизайнерські та технологічні рішення, що згодом поширяться на інші моделі: оптимізовану архітектуру кузова з максимально збільшеним простором для батареї, цифрову платформу управління виробництвом і найсучасніші рішення у сфері сталого розвитку.