Компанія Rivian, яка здобула популярність завдяки своїм преміальним електропікапам R1T та позашляховикам R1S, готує нові доступніші моделі під назвами R4 та R5. Про це під час PR-туру повідомив генеральний директор компанії Р. Дж. Скариндж. За його словами, дизайн цих автомобілів уже завершений, однак жодного прототипу чи концепту поки публічно не показали.
Очікується, що R4 та R5 стануть компактнішими навіть за майбутні R3 і R3X. Скариндж у попередніх інтерв'ю наголошував, що США залишаються складним ринком для субкомпактних авто, тоді як Китай для Rivian взагалі не є стратегічним напрямком. Це фактично залишає Європу основною ціллю для майбутніх R4 та R5. Саме тут традиційно високий попит на невеликі автомобілі та універсали, а одна з тіньових силуетних ілюстрацій, показаних під час Investor Day 2024, справді натякала на можливий універсал - ймовірний R6. Таким чином, компанія може готувати не лише два, а одразу три масових електромобілі.
Проте ці амбітні плани супроводжуються відчутними проблемами. Rivian досі не вийшла на прибутковість, хоча вже минуло чотири роки з початку постачання першого серійного автомобіля. Попри визнання високої якості складання та інноваційного софту, фінансові показники залишаються слабкими. У 2024 році компанія пішла на угоду з Volkswagen, передавши німцям частину своєї мережевої архітектури й отримавши інвестиції у відповідь. Втім, кошти від німецького концерну прив'язані до досягнення конкретних показників, і, за словами західних джерел, у Volkswagen дедалі частіше сумніваються у здатності Скаринджа забезпечити стабільність бізнесу.
Проблем додає і будівництво нового заводу в Джорджії. Його запуск відкладено через протести та судові позови, а тепер стало зрозуміло, що виробництво R2 на цій площадці у 2026 році не стартує. За наявними вакансіями на сайті Rivian, виробництво на новому заводі може початися не раніше 2028 року, і першим продуктом там стане R3. Це суттєво ускладнює вихід R4 та R5, адже для масового сегмента в Європі потрібна власна виробнича база.
Rivian намагається скоротити витрати, оновивши лінійку R1, але ресурси компанії розпорошені між кількома проектами - R2, R3, R4, R5 і, ймовірно, R6. Це викликає занепокоєння серед аналітиків, які порівнюють дії керівництва Rivian із стратегією Ілона Маска: запуск нових проєктів ще до того, як попередні почали приносити відчутний прибуток.
До того ж зовнішні фактори тиснуть на компанію. Скасування федерального податкового кредиту робить електромобілі Rivian менш привабливими для американських покупців, а спрощені екологічні вимоги у США позбавили компанію одного з важливих джерел доходу - продажу ZEV-кредитів автовиробникам із ДВЗ.
Попри все це, Rivian продовжує шукати своє місце у глобальному ринку. Ставка на доступніші електромобілі виглядає логічною, адже саме компактні кросовери та універсали користуються найбільшим попитом у Європі. Але без фінансової стабільності та готової виробничої інфраструктури реалізація цих задумів може виявитися надто ризикованою. Сьогодні питання полягає не стільки у тому, якими будуть R4 і R5, скільки у тому, чи матиме Rivian достатньо часу й ресурсів, аби вивести їх на ринок, перш ніж компанія ризикуватиме повторити шлях інших стартапів, які занадто швидко розширювали модельний ряд і не витримали конкуренції.