У Сполучених Штатах Америки розгортається масштабний скандал навколо General Motors, який може мати серйозні юридичні та репутаційні наслідки для одного з найбільших світових автовиробників. Генеральний прокурор штату Небраска Майк Хілгерс подав судовий позов проти корпорації GM та її дочірньої структури OnStar, звинувативши компанію у несанкціонованому зборі, обробці та комерціалізації конфіденційних даних про водіння мільйонів американських громадян.
Згідно з інформацією, викладеною у позовній заяві, концерн протягом кількох років систематично збирав дані через телематичну систему OnStar, що встановлюється у багатьох автомобілях GM. Йдеться про точні відомості щодо часу початку та завершення поїздки, швидкісного режиму, використання ременів безпеки як водієм, так і пасажиром, пройденої відстані, а також поведінкові характеристики під час кермування - включно з різким гальмуванням, раптовим прискоренням та агресивними маневрами на дорозі. Усе це, як зазначається, відбувалося без явної згоди водіїв на такий масштабний збір та подальший продаж їхніх персональних даних третім сторонам, зокрема страховим компаніям.
Генеральний прокурор Небраски стверджує, що General Motors цілеспрямовано вводила в оману власників авто, неправдиво повідомляючи партнерські структури про начебто отриману згоду від користувачів. За його словами, компанія користувалася «оманливою, несумлінною та незаконною тактикою», яка дозволяла залучати все нових клієнтів до телематичних програм, мета яких насправді полягала у створенні системи масового збору персоналізованих даних. За підрахунками сторони обвинувачення, подібним чином GM обробляла інформацію щонайменше щодо 14 мільйонів транспортних засобів, які перебувають в експлуатації у США, значна частина з яких - «багато тисяч» - належать мешканцям саме Небраски.
Цей позов став черговим етапом у розгортанні загальнонаціональної суперечки навколо політики GM щодо використання цифрових даних. Ще у 2024 році розслідування авторитетного видання The New York Times викрило, що General Motors через телематичну платформу OnStar передавала зібрані відомості брокерам даних, які, у свою чергу, перепродували їх страховим компаніям. Така практика одразу викликала обурення серед споживачів та юристів і призвела до першого позову від штату Арканзас. У цьому процесі теж фігурували звинувачення в незаконному зборі інформації про водіїв без належного інформування або згоди з їхнього боку.
У відповідь на нові звинувачення корпорація General Motors публічно наполягає, що всі клієнти, які стали учасниками програм збору даних, нібито надали згоду добровільно. Проте генеральний прокурор Небраски спростовує цю версію, наполягаючи, що інформація про збір і передачу даних часто ховалася в складних для розуміння формулюваннях або в умовах користування, які не були належно донесені до споживачів.
Позов вимагає від GM та OnStar не лише виплати компенсацій постраждалим користувачам, а й введення судової заборони на продовження цієї практики. Крім того, ініціатива штату Небраска передбачає накладення цивільних штрафів на корпорацію за кожен підтверджений випадок незаконного збору даних.
Ситуація викликає дедалі більше занепокоєння серед користувачів автомобілів GM у всіх штатах, оскільки масштаби витоку особистої інформації та її подальшого використання у сфері страхування можуть бути значно більшими, ніж поки відомо офіційно. У контексті зростаючої цифровізації автомобільної галузі й посилення ролі телематичних систем ця справа може стати прецедентом, що визначить подальші правові межі збору та обробки даних про водіїв у США та за їх межами.