Компанія Tesla, яка протягом кількох років вела попередні перемовини з урядом Індії щодо можливості виходу на місцевий ринок, наразі, за словами представника індійського уряду, не виявляє реальної зацікавленості у створенні виробничих потужностей на території країни. Про це заявив міністр торгівлі Індії у відповідь на запитання про участь американського виробника електромобілів у новій національній програмі стимулювання галузі.
Наприкінці травня уряд Індії затвердив нову схему залучення іноземних автовиробників до локального виробництва електричних транспортних засобів. Згідно з положеннями програми, компанії, які інвестують щонайменше 4 мільярди рупій, що еквівалентно приблизно 486 мільйонам доларів США, у розбудову виробництва електрокарів на території Індії, отримають право імпортувати обмежену кількість автомобілів зі зниженим митом на рівні 15%. Це є суттєвим зменшенням порівняно зі стандартною ставкою, яка в деяких випадках може сягати 70% або навіть 100%. Програма передбачає, що компанія зможе імпортувати до 8 тисяч автомобілів на рік протягом п'яти років, а також поступово збільшувати рівень локалізації виробництва в Індії.
Цей стимулюючий механізм був розроблений насамперед з огляду на ймовірну присутність Tesla, яка в минулому неодноразово заявляла про бажання вийти на індійський ринок, але водночас наполягала на попередньому зниженні мит на імпорт. Однак після тривалих перемовин і численних публічних заяв, компанія Ілона Маска, за словами індійського міністра, так і не надала чіткої відповіді чи конкретного зобов'язання щодо будівництва заводу в Індії. Таким чином, Tesla наразі не є учасником нової державної програми і не зробила жодних формалізованих кроків у цьому напрямку.
На відміну від Tesla, активну зацікавленість у новій схемі проявили кілька провідних світових автовиробників. Серед них, зокрема, згадуються Mercedes-Benz та Volkswagen, які наразі вивчають деталі та перспективи інвестування в індійське виробництво. Очікується, що до кінця червня уряд офіційно оголосить імена компаній, допущених до участі в пільговій програмі, після чого будуть підписані відповідні угоди.
Місцеві ж автовиробники, серед яких ключові позиції займають Tata Motors і Mahindra & Mahindra, з пересторогою поставилися до нововведень. Обидві компанії вже інвестували сотні мільйонів доларів у розвиток власних ліній з виробництва електрокарів і побоюються, що зниження імпортних мит надасть несправедливу перевагу закордонним гравцям, які не мають глибокої локалізації в країні. Представники Tata та Mahindra публічно закликали уряд уникати рішень, які можуть негативно вплинути на індустрію, що лише почала формуватися.
На тлі глобального переходу до електромобільності, Індія намагається надолужити відставання. У 2024 році частка електромобілів становила лише 2,5% від загального обсягу продажів нових автомобілів. Водночас уряд країни задекларував амбітну мету - довести цей показник до 30% вже до 2030 року. Для досягнення цієї цілі влада планує не лише залучати іноземних інвесторів, а й створювати умови для внутрішнього зростання ринку: від податкових пільг до інфраструктурних програм зі створення мережі зарядних станцій та підтримки наукових розробок у галузі акумуляторних технологій.
Таким чином, попри те, що Tesla наразі не виявила готовності до створення виробництва в Індії, загальний рух до розвитку електромобільного сектору в країні триває, і тепер доля нової державної програми залежатиме від рішень інших міжнародних автовиробників, а також здатності індійської влади утримати баланс між відкритістю до інвестицій та захистом місцевих інтересів.