Шведський автовиробник Volvo Cars, що перебуває під контролем китайської групи Geely Holding, оголосив про масштабне скорочення персоналу - компанія планує звільнити близько 3000 працівників, переважно офісного складу. Цей крок є частиною раніше оголошеної стратегії реструктуризації, спрямованої на зниження витрат і пристосування до складної економічної ситуації, яка включає як високі операційні витрати, так і падіння попиту на електромобілі, а також зростаючу геополітичну напругу, зокрема в торгівлі зі Сполученими Штатами.
Ще 29 квітня компанія оголосила про свій намір скоротити витрати на суму 18 мільярдів шведських крон (близько 1,89 мільярда доларів США) і призупинити окремі інвестиційні програми. Тоді ж керівництво компанії попередило, що план реструктуризації неминуче включатиме скорочення персоналу. Згідно з даними квартального фінансового звіту, на той момент у компанії працювало приблизно 43 500 штатних співробітників та ще близько 3000 тимчасових.
Скорочення торкнуться переважно працівників у Швеції і становитимуть близько 15% від загальної кількості офісного персоналу компанії у світі. Генеральний директор Volvo Cars Джим Роуен, коментуючи ситуацію, зазначив, що автомобільна промисловість нині переживає непростий період, що вимагає від виробників рішучих дій щодо зменшення витрат, оптимізації витратної структури та підвищення фінансової гнучкості. У його словах прозвучала чітка необхідність «структурно зменшити витрати й зміцнити грошовий потік компанії, аби залишитися конкурентоспроможними в умовах турбулентного ринку».
Одним із головних викликів для компанії наразі є падіння глобального попиту на електромобілі. На додачу до цього, серйозною загрозою стали перспективи запровадження нових торговельних обмежень. Зокрема, у США розглядається можливість запровадження 50-відсоткового мита на автомобільний імпорт з Європейського Союзу, що може боляче вдарити по бізнес-моделі Volvo, особливо враховуючи її активну присутність на американському ринку.
У своєму інтерв'ю агентству Reuters генеральний директор компанії прямо заявив, що у разі запровадження таких мит найбільший тягар понесуть споживачі. Особливо критичною може стати ситуація з моделлю Volvo EX30 - доступним електромобілем, який виробляється у Бельгії й експортується до США. За словами Роуена, у разі введення 50% мита продаж цієї моделі на американському ринку стане економічно неможливим.
Як стало відомо, оголошене президентом США Дональдом Трампом мито мало набути чинності вже з 1 червня, однак під тиском європейської сторони було ухвалене рішення відкласти його до 9 липня. Це дає обом сторонам додатковий час для переговорів і, потенційно, для пошуку компромісу, який би дозволив уникнути нового витка торговельної ескалації між Європою та США.
У цілому ситуація навколо Volvo Cars ілюструє глибші виклики, з якими нині стикається автомобільна галузь: водночас і економічні, і технологічні, і геополітичні. З одного боку, компанії змушені адаптуватися до падіння інтересу до електромобілів, з іншого - реагувати на мінливі умови міжнародної торгівлі. У випадку Volvo, яка є шведським брендом під китайським контролем і має серйозні операції в ЄС та США, кожна зміна у глобальному ланцюжку постачання або тарифній політиці відчутно впливає на бізнес-модель. У таких умовах зменшення штату і перегляд фінансових зобов'язань виглядають не лише як реакція на поточну кризу, а й як вимушений крок для збереження довгострокової життєздатності компанії.