Ситуація з масовим використанням сенсорних екранів в автомобілях, яка ще кілька років тому здавалася невідворотною тенденцією, дедалі більше викликає занепокоєння як у споживачів, так і у регуляторів. Європейська програма оцінки нових автомобілів Euro NCAP підтвердила наміри з 2026 року знижувати рейтинги безпеки тим моделям, у яких базові функції - такі як управління двірниками, покажчиками повороту та аварійною сигналізацією - приховані в багаторівневих меню сенсорних панелей. За словами директора зі стратегічного розвитку Euro NCAP Меттью Евері, водій не повинен відволікатися від дороги, гортаючи меню або шукаючи прості функції, керування якими традиційно здійснювалося однією кнопкою.
Це рішення не стало несподіванкою для ринку, адже критика на адресу сенсорних систем накопичується вже не перший рік. Ще у 2019 році Volkswagen вивів на ринок Golf Mk8, який рекламувався як «інтуїтивно зрозумілий» і «прогресивний» завдяки зменшенню кількості фізичних перемикачів. Проте практика показала, що така цифрова «спрощеність» лише ускладнила взаємодію з автомобілем. Після хвилі негативних відгуків компанія визнала помилку. Як нещодавно підтвердив головний дизайнер бренду Андреас Міндт, Volkswagen повертається до фізичних елементів управління, і майбутні моделі обов'язково матимуть звичні кнопки для регулювання гучності, температури, вентиляції та активації аварійної сигналізації. За словами Міндта, це стане новим стандартом для всіх наступних моделей марки.
Поворот до фізичних кнопок не обмежується лише Volkswagen. Наприклад, Mazda CX-60, яка оснащена 12,3-дюймовим сенсорним дисплеєм, зберегла звичні перемикачі для контролю клімату та підігріву сидінь. Це рішення викликане прагненням до кращої ергономіки та безпеки. Попри це, за даними S&P Global Mobility, майже всі нові авто - 97% моделей, що вийшли після 2023 року - все ще масово комплектуються сенсорними панелями, що зумовлено, перш за все, економічними чинниками. Цифрові дисплеї дешевші у виробництві та дозволяють уніфікувати інтерфейс для різних моделей, спрощуючи логістику та знижуючи витрати.
Проте не всі економічні аргументи здатні переважити занепокоєння користувачів. Дослідження, проведене британським виданням What Car?, виявило, що 89% водіїв віддають перевагу традиційним кнопкам замість сенсорного керування. Це підтверджується й побутовими прикладами: наприклад, щоб відкрити бардачок у Tesla, потрібно виконати кілька дій у меню на екрані, що в умовах руху може бути небезпечним.
Колишній декан факультету дизайну університету Нортумбрії Стівен Кіффін також наголошує, що сенсорні панелі не забезпечують водію жодного тактильного зворотного зв'язку, на відміну від звичайних кнопок, що спрощує орієнтацію без візуального контакту. За словами Кіффіна, сенсорні дисплеї ускладнюють процес управління, змушують водія витрачати більше когнітивних ресурсів, що безпосередньо впливає на безпеку руху.
Зіткнувшись із цією проблемою, деякі автовиробники намагаються знайти компроміс, впроваджуючи системи голосового керування, які базуються на штучному інтелекті та великих мовних моделях. Зокрема, компанія Mercedes-Benz інтегрувала систему ChatGPT у свої автомобілі, намагаючись зменшити потребу в фізичних чи сенсорних інтерфейсах. Проте попри технологічну новизну, ці рішення поки що не є достатньо надійними. Дослідження показують, що взаємодія з такими системами під час руху може призводити до ще більшого зниження концентрації уваги та подовження часу реакції, ніж керування у стані сп'яніння.
Очевидно, що майбутнє автомобільного дизайну не може ґрунтуватися лише на естетиці чи модних цифрових трендах. Безпека водія та пасажирів знову виходить на перший план. І Euro NCAP чітко сигналізує про це, готуючи низку нових критеріїв оцінювання, які заохочуватимуть повернення до простих, ефективних і безпечних рішень, перевірених десятиліттями практики.