Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстрацій автомобілів з електричними силовими установками й визначили ТОП-20 марок і моделей у трьох сегментах: імпорті вживаних, внутрішніх перепродажах та купівлі нових електроавто.
У липні українці придбали 7 тисяч нових та вживаних електромобілів. Це на 51,5% більше, ніж було у липні минулого 2023 року, та на 12% більше, ніж було у червні.
Попри нерегулярне постачання електроенергії та черги на окремих електрозарядних станціях сегмент легкових автомобілів групи BEV в Україні не зменшує темпів, а навіть їх нарощує. Кількість «свіжопригнаних» легковиків минулого місяця (про що далі) виявилася рекордною.
Додатково варто зазначити, що нова ціна на електроенергію для побутових споживачів не матиме впливу на цю частину ринку.
Імпортовані вживані електромобілі зайняли 54,5% ринку, кількість перших реєстрацій - 3805. І це наразі історичний максимум.
На внутрішньому ринку було укладено 2193 угоди купівлі-продажу щодо електромобілів, що складає частку 31,4%.
Новими куплено 14,1% електричних авто (988 шт.). Що зовсім недалеко від поки історичного рекорду для цього підсегмента, який був встановлений у лютому цього року, коли кількість нових електромобілів перейшла за позначку в одну тисячу штук.
Серед загальної кількості електричних авто у травні 98,7% були легковими, вантажними - 1,3% (92 шт.).
Станом на початок липня 2024 року, за підрахунками Інституту досліджень авторинку, загальний парк автомобільної техніки з електричними двигунами складає 115 857 шт., зареєстрованих в Україні (за винятком знятих з обліку у зв'язку з вибракуванням та вивезенням за кордон). До цього числа включено 112 973 легкових, 2878 вантажних та 6 автобусів. Фактична кількість може бути меншою, оскільки не всі факти знищення чи викрадення електромобілів на тимчасово окупованих територіях були задокументовані, а також відсутнє точне число щодо тих машин, які виїхали за кордон, при цьому не оформлюючи зняття з обліку у зв'язку з цією обставиною.
Лідером на українському внутрішньому ринку електромобілів залишається Tesla, чиї авто одні з кращих за характеристиками й можливостями, на додачу зараз на них надзвичайно знизилися ціни. Частка машин цього американського виробника майже сягнула третини вторинного ринку - 29,4%.
Також до трійки фаворитів українських покупців увійшов Nissan (23,5%), якому донедавна вдавалося утримувати першість впродовж майже 10 років завдяки найдоступнішій і тому наймасовішій моделі Nissan Leaf.
Volkswagen зайняв проміжну позицію між лідерами та «пелотоном», маючи частку понад десять відсотків (12,6%), однак меншу, ніж дві згадані вище марки. Частка інших - менша за 5%.
У ТОП-20 моделей електромобілів перше місце на внутрішньому ринку зі значним відривом від найближчих конкурентів (що, ймовірно, доведеться спостерігати ще досить довго) займає Nissan Leaf. У липні щодо таких уклали 493 угоди купівлі-продажу.
На другій сходинці Tesla Model 3, щодо якої уклали 291 угоду, на третій - Volkswagen e-Golf (161 шт.).
На четвертому місці Tesla Model Y з підсумком 158 перереєстрацій, п'ята позиція у Tesla Model S, яку переоформили на нового власника 144 рази.
У сегменті імпорту першість теж за Tesla, при чому не перший місяць - таких на першу реєстрацію було подано 1157 автомобілів.
Nissan, який переважає у парку BEV, у цьому списку другий з підсумком 607 імпортованих авто.
На третій позиції Volkswagen (327 шт.), на четвертій - Hyundai (310 шт.). Замикає п'ятірку KIA за підсумком 199 електричних автомобілів.
Серед моделей «свіжопригнаних» електромобілів кілька місяців триває цікава боротьба за першість: Nissan Leaf (530 шт.) зумів повернутися на вершину списку, змістивши Tesla Model 3 (432 шт.) на другу позицію. Не менш цікаво виглядає розрив між «родичами» - Tesla Model 3 та Model Y (419 шт.) - різниця цього разу всього у кілька автомобілів.
На четвертій (уже не такій цікавій як три попередніх) позиції Tesla Model S (217 шт.), навіть попри те, що зараз це найдоступніша модель з сімейства Тесла. Замикає п'ятірку Volkswagen e-Golf, з підсумком 209 перших реєстрацій.
Про вантажні електромобілі, які нещодавно отримали пільги у вигляді касування ПДВ на них. Досі ці зміни правил імпорту не надто позначалися на обсягах їхнього імпорту. У липні таких прибуло 73 шт. - приблизно така ж кількість (до 100 шт.), як і в попередні місяці. Цей підсегмент ще набув достатньої популярності через обмежений вибір моделей, їхні характеристики (подібні до характеристик ранніх легковиків групи BEV), та дещо високі ціни. Ось список усіх новоприбулих електричних вантажівок, поданих на першу реєстрацію минулого місяця:
Інші моделі - по 1 шт.: Volkswagen e-Transporter, e-Crafter та e-Caddy; Peugeot Partner, Mercedes-Benz eVito, Citroen Jumper та Berlingo.
Першість у списку марок нових легковиків групи BEV (несподівано) другий місяць поспіль у Honda, з 268 автомобілями та часткою у сегменті 27,1%. Друге місце з результатом 209 авто та 21,2% у BYD, третє у Nissan зі 121 авто та часткою 12,2%. І аж на четвертій позиції лідер попередніх періодів Volkswagen, з підсумком 106 авто та часткою 10,7%. П'яте місце отримав Zeekr, 84 електромобілі та частка 8,5%.
Серед окремих моделей перше місце за підсумками липня знову здобуває Honda M-NV (239 шт.), з впевненою кількісною перевагою над усіма іншими учасниками рейтингу, подібно до того, як це раніше було з моделлю, котра цього разу зайняла лише четверте місце. На наступному, другому місці BYD Song Plus (123 шт.).
Кросовер Nissan Ariya на третій позиції з підсумком 118 проданих нових авто.
Четверта сходинка у Volkswagen ID.4 (69 шт.) - авто, яке тривалий час утримувало першість, схоже, більше не в змозі зацікавити необхідну кількість покупців. Можливо, тут зіграли не на руку «Айді» кілька чинників - збільшення (слід за подорожчанням валюти) витрат на доставлення, регулярні попередження китайським дилерам щодо продажу авто за кордон, також могли вплинути й певні технічні нюанси експлуатації цієї автівки - задній привод (у версіях Crozz), на що мало хто звертає увагу до настання зими, різнорозмірні шини на осях, певні проблеми з електронікою. Однак поки все це лише припущення, адже та ж Honda M-NV фактично прибуває аналогічним шляхом і вироблена під іншою маркою для внутрішнього ринку Китаю. Коли у нас буде чітка відповідь щодо цього, ми неодмінно нею поділимося.
Замикає п'ятірку нових електромобілів Zeekr 001, який було подано на першу реєстрацію у кількості 68 автомобілів.