Експертне середовище продовжує аналізувати урядові ініціативи по запровадженню 15% військового збору при першій реєстрації авто, які містяться у законопроекті №11416. Зрозуміло, що авторинок очікує падіння, але яким воно буде, і які матиме подальші наслідки? - саме про це AUTO-Consulting запитав головних автомобільних операторів країни.
Ця ініціатива призведе до швидких і довгострокових наслідків, які перелічують наші спікери у своїх відповідях. Але чи досягне Уряд мети збільшення надходжень до бюджету? - про це розповідають люди, які і формують сьогодні той самий автомобільний ринок.
В Компанії «Рено Україна» прогнозують падіння авторинку мінімум на 50% і у підсумку це буде становити лише 35000 авто на рік. З початку повномасштабного вторгнення вартість автомобіля в середньому зросла на 50%, і це вже призвело до падіння ринку автомобілів в порівнянні з 2021 р. До того ж військовий податок наші громадяни будуть сплачувати двічі: спочатку 5% при оподаткуванні доходів, а потім з цих же коштів ще 15% при купівлі автомобіля.
Про 50% падіння авторинку попереджає і бренд-директор Jaguar-Land Rover Андрій Ханін. Це означає, що замість фактичних середньомісячних реєстрацій за першу половину року у розмірі 6350 авто, ринок може впасти до 3175 авто орієнтовно.
Директор компанії Єврокар (Skoda) Марина Яковлева попереджає про падіння авторинку до 40% продажів, тобто до трьох-трьох з половиною тисяч проданих авто у місяць.
Бренд-директор Volvo в Україні Артем Ткаченко очікує, що реєстрації скоротяться щонайменше на 35% - мало хто захоче платити додатково 200 тис. грн. за реєстрацію.
Комерційний директор «Стелантіс Україна» Олексій Невадовський розділяє вплив цього законопроекту на два етапи. Поки він не почав діяти, це може викликати короткостроковий сплеск продажів, а далі відбудеться падіння авторинку одразу у 30% через втрату інтересу приватних осіб так і відкладення оновлення парків юридичними особами. Крім того, програми підтримки військових, державних і комунальних служб також можуть бути скорочені або повністю відмінені.
Керівник відділу Audi компанії «Порше Україна» Дарія Штименко бачить, що ринок може скоротитися на 30-40% у перші місяці після введення цього податку. Додатково, зменшення обсягів продажів призведе до зниження податкових надходжень від розмитнення та самих продажів автомобілів.
Директор «НІКО Авто Холдинг» Ярослав Вовк оцінює можливе падіння прордажів на рівні 30-50% і попереджає, що для багатьох операторів ринку нових авто (як імпортерів, так і дилерів) це означатиме, як мінімум, скорочення персоналу, як максимум - закриття бізнесу.
Ще більш категоричні у GM Group. Так, генеральний директор холдингу GM Group Андрій Тарасюк прогнозує взагалі у перші три місяці падіння ринку на мінус 70-80%. Далі мінус 50-60% ринку.
А директор дилерської мережі «Автотрейдінг Атолл Груп» Галина Шипулова на цифрах доводить, що очікує споживачів. Якщо наразі при купівлі авто середнього класу споживач сплачує при реєстрації від 30 до 80 тисяч гривень податків та зборів, то після введення змін ця сума зросте до 180-280 тисяч гривень. З огляду на тенденцію загального погіршення добробуту населення, це може призвести до падіння продажів у 3 рази, або навіть більше.
Ось такими бачать перші наслідки запровадження 15% додаткового податку головні автомобільні оператори авторинку. Але цього разу найгірше трапиться трохи згодом. І це вже будуть системні зміни.
В «Рено Україна» прогнозують, що після запровадження нових податків люди більше звертатимуть увагу на авто з пробігом, які вже пройшли першу реєстрацію, а не на нові авто. Авто з пробігом можуть також піднятися в ціні, бо на них підвищиться попит. Доступність автомобіля для пересічного українця погіршиться, бо в цілому життя стало значно «дорожчим». А цей процес буде мати катастрофічні наслідки для дилерських мереж. У сучасних обставинах, при низькому ринку нових авто, браку ефективного персоналу дилерська мережа знаходиться на межі виживання. При збільшенні податків дилери змушені будуть повністю зупинити інвестиції у бізнес, а деякі й зовсім закритись.
Погоджується з цією оцінкою і комерційний директор «Стелантіс Україна» Олексій Невадовський і бачить ще один негативний наслідок. Це призведе до падіння якості обслуговування клієнтів як у напрямку продажів нових автомобілів, так і у напрямку сервісного обслуговування. А це може мати суттєвий негативний вплив на безпеку та функціонування державного, комунального парку автомобілів, обслуговування військових - велика кількість дилерів маючи сервісні станції є критичною інфраструктурою та обслуговують автомобілі швидкої допомоги, поліції, ДСНС, Національної гвардії, військових частин і тд.
Доповнює колег і Галина Шипулова («Автотрейдінг Атолл Груп»). Однією з найбільш значущих програм, що опиниться під загрозою, є програма ремонту військових автомобілів. Дилери, як і весь український народ, активно беруть участь у допомозі ЗСУ, зокрема шляхом збору коштів для бригад і ремонту авто. Проте, зі зменшенням доходів, можливість фінансування цих важливих програм може зникнути. Не кажучи, що це може вплинути на здатність дилерів продовжувати інвестувати в якісне обслуговування та підтримку місцевих спільнот.
Крім того, Олексій Невадовський обережно констатує, що закон однозначно матиме негативний вплив на дилерські підприємства у регіонах, які мають вагу в продажах близьких до 1%.
Директор «Еврокар» Марина Яковлева уточнює, що у зоні ризику такі регіони, де показники продажів нових авто сягають позначки до 70 в місяць (таких як Рівненська, Луцька та Тернопільська області). Значна частина працівників підприємств галузі втратить роботу, що призведе до зниження добробуту їхніх сімей та зниженню рівня платоспроможного населення. А ще відбудеться деградація автомобільного парку через збільшення застарілих авто на дорогах, що призведе до погіршення екологічного стану через збільшення викидів від старих машин. Вже зараз маємо ситуацію, коли ринок вживаних автомобілів перевищує ринок нових у декілька разів (за підсумками 2022 року - у 9,2 раза; за результатами 2023 року - у 3,4 раза). Запропоновані зміни у черговий раз ставлять у нерівні умови ринок вживаних і нових автомобілів.
Андрій Ханін (JLR) теж не впевнений, що всі дилери витримають таке можливе скорочення авторинку, оскільки можливе падіння продажів в два рази є сильним ударом. А Дарія Штименко (Audi) відверто попереджає, що у регіонах, де продажі автомобілів вже є невисокими, збільшення податків може призвести до закриття багатьох дилерських центрів. На думку пані Дарії, у довгостроковій перспективі запровадження цього закону може мати кілька наслідків для автомобільного ринку України. Потенційні інвестори, такі як заводи-виробники, можуть взагалі втратити інтерес до українського ринку через високі податки, що робить його менш привабливим. Значна стагнація автомобільного ринку призведе до скорочення кількості гравців на ринку, що, як наслідок, призведе до зниження конкуренції та уповільнення інновацій у секторі.
Бренд-директор Volvo в Україні, Артем Ткаченко прогнозує, що неминуче повернуться «сірі» схеми ухилення від сплати податків шляхом заниження реальної вартості авто, або давно забуті схеми з дорученнями і т.д.
З ним погоджується і генеральний директор холдингу GM Group Андрій Тарасюк: З'являться нові схеми продажу авто в обхід офіційних дилерів та, відповідно, з ухиленням сплати податків і зборів. А через зниження обсягів дилерам прийдеться відмінити більшість соціальних програм та допомоги, які здійснювалися до цього на постійній основі
А керівник відділу Audi компанії «Порше Україна» Дарія Штименко з сумом констатує, що скорочення обсягів продажів нових авто вплине на інші сектори, такі як автострахування, сервіс, продаж аксесуарів та запасних частин (наприклад, ринок автомобільної гуми, захисних плівок, тонування). Це призведе до скорочення прибутків у цих галузях і, відповідно, до скорочення сплати податків до держбюджету. Імпортери та дилери будуть змушені скорочувати маркетингові програми, програми стимулювання продажів та інші ініціативи, які сприяють збільшенню продажів. Також варто очікувати збільшення частки нелегального ринку та сірого імпорту автомобілів, оскільки споживачі намагатимуться уникнути високих податків.
Головна мета запровадження 15% військового податку при першій реєстрації автомобіля - це збільшення надходжень до бюджету. Та чи вдасться цього досягти у підсумку?
Директор компанії «Порше Україна» Марія Гарань впевнена, що ні. Введення додаткового військового збору не компенсує нестачу бюджетних надходжень, а натомість тільки призведе до загострення супутніх проблем (безробіття, відтік інвестицій і т.д.).
Директор дилерської мережі «Автотрейдінг Атолл Груп» Галина Шипулова на цифрах доводить, що у підсумку буде. Наприклад, з нового легкового автомобіля середнього класу, вартістю 1 000 000 грн, на сьогоднішній день надходження складають майже 270 тис. грн. В тому числі 167 тис. грн ПДВ, 69 тис. грн акциз та мито, та 33 тис. грн внесок до пенсійного фонду при реєстрації. Після введення податку 15% загальна податків та зборів сума підвищиться до 420 тис. грн. Однак при зниженні ринку навіть в 2 рази сумарні надходження впадуть на 8%, у 3 рази - вже на 50%. Таким чином, виникає реальна небезпека суттєвого зниження загальних надходжень до бюджету.
Погоджуються з цим і в «Рено Україна»: досягти збільшення доходів до бюджету не вдасться. А Олексій Невадовський з «Стелантіс Україна» прогнозує, що глобально держава суттєво програє від таких дій, в довгостроковій перспективі обмеження ринку нових автомобілів тільки зменшить базу оподаткування.
Марина Яковлева («Еврокар») наголошує, що крім реєстраційних платежів, значно скоротяться обсяги платежів інших податків бізнесу. Негативного впливу зазнають і напрями післяпродажного обслуговування, продажу запчастин та аксесуарів. Зниження ринку нових автомобілів, у свою чергу, скоротить надходження податкових платежів до бюджету та допомоги ЗСУ, адже бізнес не матиме більше можливості донатити та підтримувати українців, яким вкрай необхідна допомога.
Артем Ткаченко (Volvo) у підсумку бачить, що відбудеться зменшення надходжень в державний бюджет, бо розглядати потрібно не тільки новий податок, а й зменшення суми податків від розмитнення внаслідок скорочення імпорту авто, зменшення податків і зборів з зарплат та зріст безробіття через неминуче скорочення робочих місць, зменшення надходжень податку на прибуток, який платиться імпортерами та дилерами. Тобто падіння авторинку і падіння податкових відрахувань з дилерських підприємств будуть більшими, ніж очікує зібрати Уряд військового збору.
Андрій Тарасюк (GM Group) попереджає про значне зниження рівня сплати податків на додану вартість (ПДВ) в бюджет. Зменшиться рівень отримання ПДВ з імпорту авто в нашу країну, пропорційно знизиться мито, митні платежі. Загалом держава отримає на багато менше всіх податків та зборів після запровадження цього закону.
Андрій Ханін (JLR) доповнює, що за розрахунками цей податок може мати негативний наслідок на автоіндустрію до -50%, а загальний обсяг падіння податків від продажу нових автомобілів знизиться на -29% у порівнянні з поточним рівнем.
Ось такі оцінки автомобільні оператори надали урядовим ініціативам. Як бачимо, вони призведуть тільки до значного падіння, деградації і зовсім не дадуть збільшення надходжень до бюджету. Але наші спікери, як відповідальні компанії і великі платники податків, надали свої рекомендації, де знайти необхідні державі кошти в автомобільному бізнесі.