Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстрацій транспортних засобів в Україні протягом червня та визначили Топ моделей в трьох сегментах сідлових тягачів: імпорті вживаних, внутрішніх перепродажах та купівлі нових.
У червні 2024 року українці сумарно придбали 1,9 тисячі нових та вживаних сідлових тягачів. Цей показник на значні 41,9% менший, ніж за аналогічний період 2023 року, а також на 30,9% менший, ніж відбулося продажів у травні 2024 року.
Частка внутрішніх продажів склала 64,8%, імпорту вживаних сідлових тягачів - 27,4%. Загальна частка «траків» з пробігом при цьому склала 92,2%.
Новими придбали 7,8% сідлових тягачів, що в кількісному вимірі дорівнює 152 одиниці такої техніки.
За окремими підсегментами динаміка ринку сідлових тягачів (у порівнянні місяць до попереднього місяця, М-М, та місяць до аналогічного місяця минулого року, Y-Y) виглядає наступним чином:
Впродовж 2023 року попит на сідлові тягачі поступово знижувався, і лише у січні 2024 відбулося деяке збільшення активності у цьому сегменті. До червня найменший обсяг торгів сідловими тягачами за 12 місяців був зафіксований минулого року у грудні (2,1 тис. шт.). На це було кілька причин: часткове (з наближенням до повного) задоволення потреб перевізників (насамперед міжнародних) у таких транспортних засобах, яких ще рік тому відчувався дефіцит, і їх активно купували, адже після повномасштабного вторгнення рф в Україну основним транспортом для експорту-імпорту товарів став автомобільний.
Також свій слід на бізнесі міжнародних перевізників залишили блокування так званими «фермерами-активістами» кордонів з кількома країнами. Досі темпи торгів у цьому сегменті перебували на порівняно низькому (водночас стабільному) рівні, і лише травень завершився з певним зростанням сумарного обсягу. Однак найбільший приріст зафіксовано у перепродажах всередині країни, результати в інших підсегментах кількісно (і у відсотках) менші. Не виключено, що насправді ринок сідлових тягачів насправді зменшився, а збільшення кількості угод купівлі-продажу було пов'язане зі стрибком переоформлень автомобілів на інших осіб, спричинене новими законами про мобілізацію.
Червень же встановив рекорд за мінімальними обсягами торгів у сегменті тягачів: всюди значне «просідання» крім порівняння місяць до місяця щодо нових траків. І тепер головною причиною таких результатів (і не виключено, що у наступні періоди вони можуть бути ще гіршими) - брак водіїв, спершу таких, які можуть перетинати кордон, і навіть тих, які можуть бути залучені у внутрішніх перевезеннях. Подекуди навіть почали з'являтися оголошення від перевізників, які готові наймати на роботу на «фури» жінок, і забезпечити їм навчання на відповідні категорії у водійському посвідченні. Очевидно, що таким шляхом дефіцит робочої сили у цьому транспортному секторі погасити не вдасться.
Попри все, минулий місяць для ринку все ж не закінчився з нулями, тому розглянемо, що купували ті перевізники, які ще вбачають перспективу у своїй діяльності.
Найпопулярнішим сідловим тягачем на внутрішньому ринку в Україні впевнено залишається DAF XF. Угод щодо купівлі-продажу таких моделей уклали 381 шт.
Друге місце за кількістю у MAN TGX, 176 шт., третє у Volvo FH, 159 шт.
Четвертий у рейтингу «траків» з пробігом Renault Magnum (131 шт.), п'ятий - Renault Premum (100 шт.).
У червні першість серед «пригнаних» тягачів здобув MAN TGX, який поповнив наш автопарк у кількості 157 шт. На другій позиції у списку DAF XF з підсумком 148 перших реєстрацій.
На третьому місці надалі перебуває Volvo FH (69 шт.), на четвертому - Scania R-Series (54 шт.). Замикає першу п'ятірку Mercedes-Benz Actros (26 шт.).
Серед нових моделей сідлових тягачів українські перевізники найчастіше купували Scania R-Series (59 шт.).
Друге місце у цій категорії посідає MAN TGX з підсумком 37 машин. Третя позиція (36 шт.) у Volvo FH.
Четвертий у заліку нових сідлових тягачів DAF XF (8 шт.), п'ятий - Scania R-Series (4 шт.).