Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстрацій автомобілів з електричними силовими установками й визначили ТОП-20 марок і моделей у трьох сегментах: імпорті вживаних, внутрішніх перепродажах та купівлі нових електроавто.
У травні українці придбали 7,5 тисячі нових та вживаних електромобілів. Це значно більше (на цілих 88,8%), ніж було у травні минулого 2023 року, та на 11,7% більше, ніж було у квітні.
Так, певну роль тут відіграло зростання «переписувань» автотранспорту, спричинене новими «мобілізаційними» законами, однак цей чинник впливає лише на внутрішній ринок, інші ж підсегменти (продажі нових та імпорт вживаних) не залежать від нього. Тож той факт (про що детальніше далі) що згадані два підсегменти теж показали зростання, свідчить про те, що запровадження подачі електроенергії за графіками не надто вплинуло на покупців електромобілів. Зрештою, умовно-середньостатистичний легковик з акумулятором ємкістю близько 50 кВт-год та щоденним пробігом 30-40 км потребуватиме заряджання не частіше, ніж раз у тиждень, тому за таких обставин можна знайти час, коли електроенергія присутня, й зарядити батарею.
Нещодавно з'явився ще один чинник - нова ціна на електроенергію для побутових споживачів. Проте це питання (як воно може вплинути на ринок) ми розглянемо в окремій публікації.
Імпортовані вживані електрокари зайняли 47,5% ринку, кількість перших реєстрацій - 3546 шт.
На внутрішньому ринку було укладено 3216 угод купівлі-продажу щодо електромобілів, що складає частку 43,1%.
Новими куплено 9,4% електричних авто (705 шт.). Після рекорду у лютому, коли кількість нових електромобілів перейшла за позначку в одну тисячу штук, далі щомісяця обсяги їхніх продажів поступово знижуються.
Серед загальної кількості електричних авто у травні 99% були легковими, вантажними - 1% (72 шт.).
Станом на початок травня 2024 року, за підрахунками Інституту досліджень авторинку, загальний парк автомобільної техніки з електричними двигунами складає 106 893 шт., зареєстрованих в Україні (за винятком знятих з обліку у зв'язку з вибракуванням та вивезенням за кордон). До цього числа включено 104 176 легкових, 2711 вантажних та 6 автобусів. Фактична кількість може бути меншою, оскільки не всі факти знищення чи викрадення електромобілів на тимчасово окупованих територіях були задокументовані, а також відсутнє точне число щодо тих машин, які виїхали за кордон, при цьому не оформлюючи зняття з обліку у зв'язку з цією обставиною.
Лідерами на українському внутрішньому ринку електромобілів залишаються Tesla, чиї електромобілі одні з кращих за характеристиками й можливостями, а ще на них надзвичайно знизилися ціни, та Nissan, якому вдавалося утримувати першість впродовж майже 10 років завдяки найдоступнішому й тому наймасовішому електрокару Nissan Leaf.
Volkswagen зайняв проміжну позицію між лідерами та «пелотоном», маючи частку понад десять відсотків (15%), однак менше, ніж дві щойно згадані марки. Частка інших - менша за 5%.
У ТОП-20 моделей електромобілів перше місце на внутрішньому ринку зі значним відривом від найближчих конкурентів (що доведеться спостерігати ще досить довго) займає Nissan Leaf. У травні щодо таких уклали 718 угод купівлі-продажу.
На другій сходинці Tesla Model 3, щодо якої уклали 377 угод, на третій - Volkswagen e-Golf (238 шт.).
На четвертому місці Tesla Model S, з підсумком 204 перереєстрацій, п'ята позиція у Tesla Model Y, яку переоформили на нового власника 190 разів.
Найпопулярніші моделі електромобілів на внутрішньому ринку у травні 2024 року:
У сегменті імпорту першість теж за Tesla, при чому не перший місяць - таких на першу реєстрацію було подано 1051 автомобіль.
Nissan, який переважає у парку BEV, у цьому списку другий з підсумком 548 імпортованих авто.
На третій позиції Volkswagen (351 шт.), на четвертій - Hyundai (335 шт.). Замикає п'ятірку KIA за підсумком 181 електричний автомобіль.
Серед «свіжопригнаних» електромобілів першість поки зберіг Nissal Leaf (495 шт.). Проте до нього щоразу ближче стає Tesla Model 3 (417 шт.), від якої намагається не відставати Tesla Model Y (346 шт.)
На четвертій позиції Volkswagen e-Golf (218 шт.). Замикає п'ятірку доволі перспективний кросовер Hyundai Kona з підсумком 214 перших реєстрацій.
Найпопулярніші моделі вживаних імпортних електромобілів у травні 2024 року:
Нещодавнє скасування ПДВ на електричні вантажівки не надто позначалися на обсягах їхнього імпорту. У травні таких прибуло 67 шт., дещо більше, ніж, до прикладу, було у березні (47 шт.), лютому (19 шт.) та січні (25 шт.) цього року. В основі цього підсегмента дві моделі: Renault Nangoo ZE та Nissan e-NV200. Інші прибувають одиницями. Ось список усіх новоприбулих вантажівок, поданих на першу реєстрацію у травні:
Інші моделі - по 1 шт.: Geely BEVM1, Volkswagen ID.4 Buzz, Volkswagen e-Crafter, Nissan NV200, Ford Transit, Nissan Voltia.
Першість у списку марок нових легковиків групи BEV надалі належить Volkswagen: 143 автомобілі та частка у сегменті 20,3%. Друге місце з результатом 112 авто та 15,9% у Honda, третє у BYD із 67 авто та часткою 12,2%.
Четверте та п'яте місця, відповідно, за Nissan (67 шт., 9,5%), та Audi (65 шт., 9,2%).
Серед окремих моделей перше місце за підсумками травня залишається за Volkswagen ID.4 (114 шт.), з впевненою кількісною перевагою над усіма іншими учасниками рейтингу. На наступному, другому місці Honda M-NV (81 шт.).
Nissan Ariya на третій позиції з підсумком 63 проданих нових авто.
Четверта сходинка у BYD Song Plus (47 шт.), замикає п'ятірку нових електромобілів Volvo EX30, який обрали 37 покупців.
Найпопулярніші нові електромобілі у травні 2024 року: