Аналітики Інституту досліджень авторинку спільно з RemOnline - провідним розробником CRM систем для різноманітних сфер бізнесу, включаючи автосервіс, дослідили сферу надання послуг з технічного обслуговування автомобілів в Україні.
Експерти проаналізували понад 200 тисяч записів про візити українців на СТО. Інформація зацікавить власників й керівників СТО, складів та магазинів запчастин і витратних матеріалів, постачальників обладнання для автосервісу, перевізників, також вона буде цікава і автовласникам.
Почнемо огляд чималого знеособленого масиву даних, опрацьованого фахівцями ІДА, з простішого: яка частота звернень автовласників на сервісні підприємства за днями тижня? Найбільше робіт працівники автосервісів вносять, а з великою ймовірність і виконують, - у вівторок: таких виявилося понад 21%. Дещо менше, однак теж чимало - 20,3%, у понеділок.
Наступні дні, з середи по п'ятницю, мають частку завантаження (від цілого тижня) від 15,8% до 17,5%. Субота найменш завантажена - 6,6% виконаних робіт. Неділя, як свідчить статистика, не у всіх вихідний - 1,3% робіт виконувалося і сьомого дня тижня, проте скоріш за все це не планові, а термінові невідкладні замовлення на чергових СТО, таких як шиномонтажні заклади.
Керівники СТО на основі цієї інформації можуть регулювати (врівноважувати) завантаженість з урахуванням пікових понеділка та вівторка, наприклад, додатковими ціновими коефіцієнтами зі знаком плюс. Або ж навпаки - пропонувати дещо знижені тарифи з середи по п'ятницю.
Автовласникам ці дані не менш корисні: планувати свій візит на СТО краще з середи по п'ятницю, тоді найбільша ймовірність що ваше замовлення буде виконано вчасно, без поспіху та перенесення на наступний день.
Слід зазначити, що дані, котрі використані для аналітики у цьому огляді, отримані від СТО умовно середнього розміру, або від великих автосервісних підприємств. Приватні «гаражні» автомеханіки, невеликі майстерні на 1-3 ремонтних пости у цю статистику майже не потрапляють, оскільки зазвичай не користуються електронними системами обліку робіт та клієнтів.
Отже, яка вікова картина транспортних засобів, чиї власники зверталися впродовж 2023 року на більшість провідних українських СТО? Фактично, діаграма повторює вікову картину нашого автопарку та авторинку, що й логічно: кількість звернень для ремонтів чи поточного обслуговування повинна корелюватися з кількістю машин відповідного віку, які перебувають в експлуатації.
Однак частина діаграми, котра стосується 2019-2021 років випуску потребує окремого пояснення. Помітно більші частки звернень у згаданому діапазоні не свідчать про «ненадійність нових автомобілів», чи їхню підвищену потребу у регламентних роботах. Це здебільшого машини з американських аукціонів, власники яких замовляли кузовний ремонт, оскільки більшість авто з країн Америки прибуває до України з певними пошкодженнями. Крім того, ремонт авто після ДТП зазвичай потребує залучення кількох постів - кузовного, малярного, спеціалістів із заміни скла, електриків тощо, відповідно кожен етап облікується послідовно й окремо. Також, з великою ймовірністю, авто віком понад 20 років значно менше відвідують середні й великі СТО, надаючи перевагу приватним автомеханікам.
Загалом, якщо вивести єдине середнє число по Україні, один середній чек з СТО (робота плюс запчастини) становитиме 6022 грн. Так, це надто узагальнене значення, оскільки до обрахунків узято дані про ремонт автомобілів різного віку, класів, і навіть груп - тут є і легкові і вантажні.
Проте ці дані можна дещо конкретизувати, наприклад - у розрізі окремих областей. Врахуємо ті, де є достатня кількість звернень (понад 1000). Ось з якими середніми чеками виїжджали з місцевих СТО автовласники:
Різниця у числах чимала, а самі показники не слід сприймати як пряму вказівку де шукати дешевший автосервіс. Річ у тім, що у кожному з узятих регіонів різна насиченість СТО, крім того, є різний їх набір за спеціалізацією - кузовні роботи (реставрація машин після ДТП, з аукціонів) дорожчі, як і обслуговування вантажівок, тягачів чи автобусів.
Також окремі регіони мають умовну «спеціалізацію» щодо автобізнесу - в певних областях популярний імпорт авто із-за кордону (наприклад - як у Волинській), що потребує більшої активності автосервісних підприємств для надання відповідних послуг. Хоча врешті, у зв'язку з достатнім попитом представників автобізнесу, так чи інакше, за правилами відкритого ринку, зростає ціна послуг і для приватних замовників.
Перед тим, як перейти до огляду середніх чеків у цьому розділі, слід зазначити, що йдеться про реалії порівняно немолодого українського автопарку, де досі присутній попит на автомобілі бізнес- та люкс-класів, з чималими пробігами і віком понад 15-20 років. Та й загалом, при значенні середнього віку для активної частини нашого автопарку близько 16 років, слід розуміти, що подібне дослідження, проведене для іншої країни (з молодшим автопарком), може мати інший вигляд.
Та повернімось до наших реалій, де лідером за середнім чеком виявилися автомобілі Porsche, з показником 19 367 грн. Їм вдалося обійти навіть ваговозів DAF (14 057 грн) та MAN (11 536 грн), обслуговування яких само собою дорожче, оскільки комерційний транспорт робить значно більші пробіги, ніж приватний, отримує більші навантаження, потребує спеціального обладнання для ремонту, запчастини і витратні матеріали для них теж коштують більше.
Також нагорі списку Audi з середнім чеком на 10 215 грн, поряд з яким з невеликою різницею BMW (10 208 грн). Про шосте місце у Tesla можна було б сказати, що настільки високий чек пов'язаний зі значною кількістю замовлень щодо кузовних і малярних робіт для аукціонних авто цієї марки (таких на ринку 80%), проте ми спеціально перевірили причини звернень - і «кузовщина» серед них не переважає. Досить дороге обслуговування там пневматичної підвіски, тягових двигунів, різних блоків керування та датчиків, а також комп'ютерів Tegra, які встановлювали на ранні Model S.
Найменші рахунки серед марок (з достатньою для вибірки кількістю звернень) отримували власники Skoda (3931 грн), Daewoo (2872 грн), Lada (2813 грн), Renault (2687) та Peugeot (2587 грн).
У подібних випадках перед початком слід запитати - починати з найдешевших, чи найдорожчих варіантів? Оскільки вибір довелося зробити аналітикам ІДА до публікації цього огляду, було прийнято рішення почати з менших цінників.
У цьому рейтингу до п'ятірки лідерів потрапили наступні моделі: ВАЗ 2109 (1926 грн), Geely MK (1856 грн), Peugeot 301 (1763 грн), Renault Logan (1406 грн), та Daewoo Nexia (1151 грн). Набір таких моделей підтверджує думку про те, що чим простіше авто, тим менша ймовірність, що у ньому щось зламається. Зрозуміло, що простота відбивається на комфорті та інших експлуатаційних характеристиках, однак кому важливо щоб «дешево і сердито» - ось недорогі в обслуговуванні варіанти.
А як справи з найвищими цінниками? На жаль, у зв'язку з мізерною кількістю в українському автопарку машин виробництва Ferrari, Lamborghini, McLaren чи подібних, вони не потрапили до цих вибірок. Хоч є припущення, що за достатньої кількості таких, вони б змогли поборотися за першість не лише на гоночному треку, а й у цьому рейтингу.
Та доведеться повернутись до більш масових і не таких іменитих варіантів. Які моделі потрапили до Топ-5 найдорожчих за середнім чеком автомобілів? П'ятий - Nissan Patrol з чеком на 18 648 грн. Любов його власників до пригод на бездоріжжі, як бачимо, часто виливається у потребу доволі серйозного обслуговування цього позашляховика. Четвертий - Renault Premium, який водії-далекобійники часто звуть просто «пряник». Але, як показує статистика, коли діло доходить до каси, він скоріше схожий на батіг, з середнім чеком на 18 830 грн.
Третя позиція у спортивного представницького седана Porsche Panamera - 19 687 грн за один умовно-середньостатистичний заїзд на СТО. Друге місце посів ще один продукт зі Штутгарта, кросовер Porsche Macan із середнім чеком на 20 058 грн.
Перше місце у цьому списку отримав пікап Mitsubishi L200 - 20 372 грн за один середній ремонт. І тут варто зауважити, що скоріш за все (це також може стосуватися Nissan Patrol та подібних позашляховиків), справа не у дорожнечі обслуговування авто як такого, а популярності подібних моделей для оборонних цілей. Спочатку чимало машин, завезених волонтерами, прибувають неготовими до експлуатації, що, само собою, потребує чималих вкладень. Далі - після певного часу, проведеного у надскладних умовах, ці машини потребують повторного глибокого обслуговування, що знову ж не можна рівняти до цивільних варіантів, які рідко покидають межі асфальту. Без війни ця картина виглядала б по іншому.
Насамкінець пропонуємо вашій увазі кілька вже не середніх, а цілком реальних найбільших рахунків, які отримували деякі власники автомобілів, замовивши їхній ремонт.
Напевно кожному відомий звук банкомата, коли він починає десь у своїх електромеханічних нутрощах відраховувати вказану вами на екрані суму. Коли сума значна, а купюри малого номіналу - процес може тривати доволі довго. І хоч нам невідомо, як саме розраховувався власник наступного автомобіля, який посів перше місце у цьому списку, але якщо він робив це готівкою - рахувати довелося досить довго, не виключено, що й кілька разів.
Ось такою виявилася картина українського автосервісу, принаймні та частина, яку аналітикам Інституту досліджень авторинку завдяки партнерству з компанією RemOnline, вдалося оглянути в рамках цієї статті.