Світовий автопром переживає складний перехідний час від традиційних авто з ДВЗ до електромобілів. Підприємства перепрофілюються, створюються нові відділи, виникає нагальна потреба в висококваліфікованих кадрах по напрямку «електротехніка» та інші. Виникають і амбітні стартапи в сфері електромобілів і безпілотних авто - все це потребує нових кадрів. А що вже зараз відбуваються на ринку труда?
Україна переживає дефіцит кадрів майже в усіх сферах по зовсім іншій причині - через війну з державою-терористом. Багато чоловіків пішли добровольцями боронити вітчизну, інших відправили на війну добровільно-примусово після мобілізації. На днях мають прийняти новий закон про мобілізацію, повістки приносять навіть в підприємства, які мають «броню» для своїх співробітників.
Тож AUTO-Consulting вирішив прозондувати ситуацію на ринку професіоналів: чи є криза персоналу в автомобільному бізнесі? Для цього ми поговорили з керівниками провідних автомобільних холдингів та поставили кілька питань з цього приводу.
«Поточна ситуація з персоналом виглядає досить напружено. Персонал, який йде на війну або звільняється з особистих підстав замінити дуже важко. Зараз на десять вакансій один кандидат. Тому конкуренція дуже потужна. Відсоток вільних посад складає біля 12 відсотків», - каже Ярослав Вовк, Директор автомобільного холдингу НІКО.
«Дефіцит висококваліфікованого персоналу був завжди, в тій чи іншій сфері. І це питання можна було вирівнювати через підвищення кваліфікації, навчання вже на місці. Зараз ситуація погіршилася, бо не вистачає не просто висококваліфікованих технічних фахівців, не вистачає технічних фахівців взагалі. При тому, що є готовність та бажання навчити. Це зумовлено, в першу чергу, мобілізацією. Ситуація з механіками, електриками - критична!», - говорить Ірина Шаповал, менеджер з персоналу Імпортера та роздрібного бізнесу Winner.
«Ситуація з персоналом в межах допустимого, відсоток плинності кадрів 8,4%, критичної ситуації з персоналом в нас не має. Вакансії відкриваються здебільшого в зв'язку з мобілізацією співробітників. Відсоток вільних посад 2%, дефіцит кадрів спостерігається в деяких напрямках», - відповідає Оксана Нестерова, Директор з управління персоналом AWT Bavaria.
«Так, у зв'язку з війною ми відчуваємо дефіцит кадрів», - коментує Андрій Тарасюк, СЕО холдингу GM GROUP.
«У перший рік повномасштабної війни холдинг пережив найбільший відтік кадрів за свою історію - 22%. Люди покинули свої домівки, а деякі залишилися без даху над головою і виїхали за кордон в пошуках безпеки. Багато кваліфікованих фахівців пішли на службу в ЗСУ. На всіх підприємствах нашого холдингу персонал дуже збалансований, саме тому ми гостро відчуваємо втрату кожного гравця команди. Адже на навчання працівників потрібно багато часу, підготовка працівника з деяких спеціальностей може сягати 1-2 роки. Але наша перевага в тому, що ми можемо підмінити працівника фахівцем з іншого підприємства холдингу і клієнти не відчують погіршення рівня обслуговування».
«Зараз ситуація з персоналом по автомобільному ринку непроста, особливо у виробничих сферах. VIDI відновила свій кадровий потенціал ще у кінці 2022-го року: на той момент у команді нараховувалося 1028 працівників (до війни - 1070). Станом на сьогодні - уже 1263 працівників.
Недоукомпектованість штату на початок весни становить 5% або 61 відкрита вакансія. Є певний дефіцит кадрів на посадах сервісного обслуговування. Також, є певні проблеми з пошуком якісних ІТ фахівців та маркетологів, бо більшість з них не готові працювати в офісі та віддають перевагу віддаленому формату», - підсумовує Олександр Джуринський, CEO та співвласник бізнесу VIDI.
«В основному відкриті робочі спеціальності - механіки, електрики, фахівці малярно-рихтувального комплексу. При цьому, дуже складно знайти фахівців із відповідним рівнем досвіду та знань на посади бухгалтерів, маркетологів», - каже Ярослав Вовк, Директор автомобільного холдингу НІКО.
«Станом на сьогоднішній день відкрито 61 вакансію. Найбільше бракує фахівців з сервісного обслуговування (48% від усіх відкритих вакансій): автослюсарів, консультантів-приймальників, консультантів з продажу запчастин, адміністраторів сервісу тощо. 29% відкритих вакансій - це напрямок продажів: фахівці з корпоративного продажу, продавці-консультанти авто з пробігом. 23% - це вакансії адміністративного напрямку: маркетологи, ІТ фахівці, економісти», - повідомив Олександр Джуринський, CEO та співвласник бізнесу VIDI.
«Найбільше бракує технічних спеціалістів: механіків, електриків», - говорить Ірина Шаповал, менеджер з персоналу Імпортера та роздрібного бізнесу Winner.
«Відкрито наразі 15 вакансій, бракує - слюсарів з ремонту колісних транспортних засобів (автомеханіків). Це спричинено попитом таких спеціалістів в ЗСУ. За період від початку повномасштабного вторгнення в нашій компанії було мобілізовано 7% співробітників», - відповідає Оксана Нестерова, Директор з управління персоналом AWT Bavaria.
«На сьогоднішній день в нашому холдингу відкрито близько 20 вакансій», - коментує Андрій Тарасюк, СЕО холдингу GM GROUP. - «Серед них менеджери з продажу автомобілів (нових та з пробігом), приймальники замовлень, автослюсарі, рихтувальники кузовів, маляри, маркетологи, SMM-фахівці, мийники автомобілів. Термін пошуку фахівців чималий - від місяця до півроку. Ми шукаємо людей в яких професійні якості поєднані з високими моральними принципами, що спорідненні з принципами корпоративної культури нашого холдингу. Ми шукаємо прогресивних, сміливих та позитивних людей, які хочуть і вміють працювати в команді, навчатися та розвиватися не тільки професійно, а ще й особисто».
«Офіційна зарплатня, соціальна підтримка працівників та їх родин, деякі посади мають медичну страховку, дружній стабільний колектив», - каже Ярослав Вовк, Директор автомобільного холдингу НІКО.
«Робота в команді професіоналів, можливість навчання та розвитку, офіційне працевлаштування, пільги (спорт, харчування, медичне страхування, страхування життя, інші)», - говорить Ірина Шаповал, менеджер з персоналу Імпортера та роздрібного бізнесу Winner.
Оксана Нестерова, Директор з управління персоналом AWT Bavaria, перераховує низку переваг:
Андрій Тарасюк, СЕО холдингу GM GROUP, перераховуючи переваги, загинає пальці:
Олександр Джуринський, CEO та співвласник бізнесу VIDI, задумавшись, починає перераховувати переваги:
«Ми надаємо офіційну заробітну плату. Рівень офіційної заробітної плати в компанії - один з найкращих у автомобільному бізнесі - 51 257 грн (до сплати податків) за підсумками 2023 року. Ми надаємо медичне страхування, соціальні гарантії: відпустки, лікарняні оплачувані, регулярний перегляд рівня заробітної плати, можливість кар'єрного зростання - до прикладу, щороку приблизно 3% співробітників переводяться на вищі посади.
Що ще важливо - VIDI дуже стабільна компанія за плинністю кадрів - середній стаж працюючих від 5 років. 119 працівників працюють в компанії 10-14 років, 67 працівників - 15-19 років, 10 людей - більше 20-ти років.
Для нас є одним із пріоритетів допомога співробітникам, які перебувають у лавах ЗСУ. На сьогодні по групі компаній чекають на повернення 62 особи. Якщо говорити мовою цифр, то тільки у 2023 році ми закупили амуніції на 1,5 млн грн та надали грошову допомогу мобілізованим і їх родинам на 9,73 млн грн. Також, група компаній VIDI активно та регулярно допомагає силам Оборони України, за 2023 рік було надано допомоги на суму 27,9 млн.грн», - підсумовує Олександр.