Аналітики Інституту досліджень авторинку вивчили митну статистику 2023 року, й готові поділитися основною інформацією про сектор імпорту вживаного автотранспорту: легкових автомобілів, вантажівок, тягачів та напівпричепів до них, а також автобусів.
З січня до середини року обсяги ввезених транспортних засобів (згаданих вище) поступово збільшувалися, з певною стабілізацією кількості влітку. У вересні-жовтні знову відбулося збільшення темпів імпорту, яке у два останні місяці 2023 року змінилося на деяке «просідання», фактично - до рівня «статистичного плато», яке спостерігалося у літні місяці.
Переважна частина вживаного транспорту прибуває до України з країн Європейського Союзу - за статистикою це 64,6%. Чверть ринку займають автомобілі зі США (24,9%), які, про що свідчать числа, навіть попри укладення логістики і збільшення вартості доставлення не втрачають своєї актуальності серед українських покупців.
Якщо розглянути європейський напрямок, не узагальнюючи його до формату ЄС+окремі країни, лідером серед постачальників автотранспорту з пробігом за підсумками минулого року стала Польща, з часткою 27,1%. Проте тут варто зауважити, що в деяких ситуаціях ця країна не є справжньою точкою відправлення автомобілів, а лише «пунктом перевантаження», тому фактична кількість ТЗ з Польщі може бути меншою, однак інших даних, окрім офіційних, немає, тому доводиться опиратися саме на них.
Німеччина - найбільший європейський авторинок, на другій позиції, з невеликим відривом від Польщі, з часткою 23,6%.
Частки інших країн значно скромніші: 8,3% у Словаччини, 5,3% у Нідерландів, 4,7% у Литви й далі за зменшенням.
Серед усіх основних типів вживаних транспортних засобів, що прибули до України з метою їх випуску у вільний обіг найбільша частка в легкових автомобілів: 83,6%.
Тягачі для напівпричепів зайняли 6%, причепи та напівпричепи до них - 5,1%.
Подібна частка у вантажних автомобілів - 5%, а найменше із-за кордону прибуло автобусів, їх всього 0,3%.
Цінову картину, оскільки у них найбільша частка в імпорті, здебільшого формують легкові автомобілі з пробігом. Найвища концентрація їх на початку діаграми (за напрямком читання), з піком у діапазоні $1...2 тисячі.
Більшу частину в діапазоні $10-15 тис. формують легкові авто зі США, звідки здебільшого прибувають електромобілі відомої місцевої марки, середній аукціонний чек яких якраз знаходиться в цьому ціновому діапазоні. Також сюди потрапляють й інші американські легковики подібної вартості, оскільки через подорожчання логістики в імпортерів відсутній комерційний інтерес щодо доставлення бюджетних варіантів в Україну.
Ще частину цього діапазону формують вантажівками та тягачі для напівпричепів. Хоч частка таких транспортних засобів менша, ніж у легковиків, проте у зв'язку з законодавчими обмеженнями щодо екологічних стандартів (Євро-5) а також вікового ліміту у 5 років, до якого акцизний збір залишається на прийнятному для українських покупців рівні, без істотного збільшення, ці ТЗ істотно дорожчі за легкові авто.
Більшість вживаних транспортних засобів, які увійшли до цього огляду, були розмитнені на юридичних осіб, частка яких 55,9%.
Фізичні особи, відповідно, задекларували для митного оформлення 44,1% ТЗ з пробігом за підсумками 2023 року.
Серед регіональних митниць найбільшу кількість вживаних транспортних засобів було оформлено через Волинську (28,6%) та Львівську (26,6%) митниці. До трійки лідерів також можна зарахувати і Рівненську (12,7%), хоч за кількістю оформлень вона більш як удвічі поступається двом лідерам цього рейтингу. Сумарно ці три митниці пропускають через себе 67,9% всього автотранспорту з пробігом, який потрапляє в Україну для подальшого випуску у вільний обіг.
Очевидно, що великим обсягам розмитнення транспорту сприяє близьке розташування до кордонів та наявність у складі регіональних митниць пунктів оформлення, розташованих безпосередньо у пунктах пропуску.
Найменші результати за підсумками минулого року у Миколаївської, Запорізької, Харківської, Чернігівської та Полтавської митниць.
Загалом імпортні вживані транспортні засоби зазначених категорій за підсумком фактичних продажів у 2023 році зайняли 18,5% автомобільного ринку України. При цьому більшість торгів відбуваються всередині країни - 74,5% від загальної кількості угод купівлі-продажу. Нових транспортних засобів тих типів, які потрапили до цього огляду, було куплено всього 7%. Такі числа свідчать про значну перевагу вторинного ринку, зі зміщенням цінового діапазону в бік бюджетних варіантів. Додає свого також відсутність доступних програм фінансування купівлі автотранспорту в Україні, що на практиці призводить до готівкових розрахунків, переважно у валюті, й покупцеві потрібно мати при цьому повну суму. Тому, враховуючи низьку купівельну спроможність, відсутність програм фінансування та загалом нестабільну економічну ситуацію та війну в країні, купівля вживаного авто з-за кордону наразі є основним джерелом поповнення автомобільного парку України.
Очікуване «розмитнення в Дії», анонсоване представниками української влади, якщо запрацює цього року - матиме певний вплив на сегмент імпорту, однак лише в частині легкових автомобілів, де, ймовірно, зросте частка машин, оформлених фізичними особами, без допомоги митних брокерів. Однак на сумарну кількість чи цінову картину ця нова послуга не вплине, як і на імпорт аукціонних авто з країн Америки, оскільки змінює саме процедуру, а не вартість розмитнення..