Обсяги імпорту автотранспорту у грудні з невеликим знаком «мінус» фактично повторили результати листопада - йдеться про кількість вживаних легкових авто, які пройшли митне оформлення для випуску їх у вільний обіг. Розмитнили 23,6 тис. вживаних легковиків, проти 23,7 тис. у листопаді. Для порівняння, у вересні оформили 25,2 тис. декларацій, у серпні - 23,8 тис.
У грудні 2023 року митне оформлення пройшли 23,6 тисячі вживаних легковиків з пробігом. Найбільше прибуло з країн Європейського Союзу - 12,4 тис., або 52,6%. З країн Америки на митне оформлення було подано 8,4 тис. автівок, що складає 35,7% - понад третину від усіх новоприбулих. У значно менших кількостях прибували легковики з пробігом з Норвегії (899 шт., 3,8%), Південної Кореї, (569 шт., 3%) та Швейцарії, (484 шт., 2%). Сумарна частка (округлено) з інших напрямків склала близько 3%.
Варто зазначити, що частка авто зі США поступово зменшувалась, сягнувши мінімуму у листопаді (30,4%). Зараз же вона зросла до 35,7%, хоч це ще не максимальне значення для минулого року, яке було зафіксоване у серпні - 36,6%. Слід врахувати, що на відміну від європейського напрямку, де можна сказати, що закупівлі автомобілів відбуваються майже у реальному часі, авто зі США долають доволі довгий та тривалий шлях, поки потраплять в Україну - часом до кількох місяців. Всі автівки, які прибували у грудні були викуплені на тамтешніх аукціонах ще до початку блокування польсько-українського кордону, і їх так чи інакше (навіть з довгим очікуванням у чергах «перед шлагбаумом») все ж мусили ввезти. Тож зараз ми бачимо умовну картину двох- або й тримісячної давнини, щодо активності українських дилерів на американських аукціонах.
Якщо розглянути тенденції купівлі вживаних авто із-за кордону в розрізі окремих країн, а не об'єднаних регіонів, перше місце за статистичними митними підсумками грудня посідають Сполучені Штати Америки з часткою 35% та 8,3 тис. легковиків. Дещо зменшився потік автівок з Німеччини - звідти прибуло 3,8 тис. вживаних легковиків, що менше, ніж було місяцем раніше (4,5 тис.), при цьому країна з найбільшим авторинком у Європі й надалі посідає друге місце у цьому рейтингу, з часткою 15,9%. Машин з Польщі прибуло 3 тис., а їхня частка склала 12,7%.
Тут слід додати, що Польща та Литва часто виконують роль «транзитних країн», чимало машин там не купують, а лише оформлюють експортні документи, відповідно частка фактично придбаних там автомобілів може бути меншою.
У грудні 2023 року українці придбали за кордоном усіх легковиків сумарною митною вартістю 215,9 мільйона доларів США.
Найбільше грошей витратили на купівлю авто зі США (понад $80,6 млн), що становить 37,5% від усіх витрачених за кордоном грошей на купівлю вживаних легковиків. На другому місці, з доволі помітним розривом - Польща, на чиїх «автокомісах» та у приватних продавців було залишено $26,5 млн. Третє місце у Німеччини, з «чеком» на $23,1 млн. Далі - Китай, з результатом $19,3 млн. Замикає п'ятірку лідерів за «сумарним чеком» Словаччина, з показником $11,3 млн.
Варто зазначити, що справжня вартість автомобілів може відрізнятися - як в більшу, так і в меншу сторону, оскільки поняття «митна вартість» та справжня ціна авто - поняття дещо різні. Через недосконалість митної системи, до статистичних зрізів потрапляє більше дешевших авто, хоча насправді їхня кількість менша - бо реальна їхня вартість може бути вищою.
Основна тенденція українського імпорту залишається незмінною: найбільший попит серед українців мають доступні автомобілі вартістю $1-2 тисячі за кордоном. Не став виключенням й грудень, протягом якого таких було 9,9% від загальної кількості ввезених. Загалом, 72,4% усіх імпортованих минулого місяця легковиків коштували менш як $10 тисяч.
Через низьку купівельну спроможність та складну економічну ситуацію в Україні, найбільший попит на імпортні автомобілі спостерігається в бюджетному сегменті. Оскільки високі митні платежі роблять імпорт значної частини вживаних авто доступної цінової категорії економічно невигідним, покупці часто відмовляються від купівлі вживаного автомобіля з-за кордону та надають перевагу машинам на внутрішньому ринку. Зараз розподіл часток ринку щодо перших реєстрацій та угод купівлі-продажу всередині країни виглядає як 24% до 76%.