Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстрацій транспортних засобів в Україні у грудні й визначили найпопулярніші моделі у трьох сегментах автобусів: імпорті вживаних, внутрішніх перепродажах та купівлі нових.
У грудні 2023 року українські перевізники придбали 726 нових та вживаних автобусів. Це на 19,2% більше, ніж за аналогічний період минулого року, та на 12,8% менше, ніж у листопаді-2023. Пік у сегменті автобусів торік припав на серпень, далі попит на цей вид пасажирського транспорту знижувався.
Більшість автобусів купили на внутрішньому ринку: 541 шт., що склало 74,5% від загальної кількості.
З-за кордону привезли 9,6% вживаних автобусів від загальної кількості: 70 штук.
Також у минулого місяця вперше зареєстрували 115 нових автобусів: 108 з них були виготовлені або переобладнані в Україні (14,9%), 7 шт. прибули з-за кордону (1%).
Лідером внутрішніх перепродажів залишаються автобуси на базі Mercedes-Benz Sprinter (152 шт.). Значна частина цих транспортних засобів свого часу була переобладнана у пасажирські автобуси із вантажних авто.
На другому місці Богдан А-092 з результатом 50 машин. На третьому - Volkswagen LT (36 шт.), на четвертій позиції БАЗ А079 "Еталон«.
Замикає п'ятірку ще один представник сімейства «бусів» Iveco Daily (19 шт.).
Загалом на внутрішньому ринку більшість складають автобуси малої та середньої місткості.
Середній вік автобусів, котрі продавали на внутрішньому ринку у грудні, складає 19,2 року, що на 0,4 року менше, ніж у грудні-2022. Проте така зміна точно не свідчить про «омолодження» ринку автобусів в Україні, скоріше йдеться про незначні, цілком типові для «вторинки» коливання цього показника в невеликих межах.
Внаслідок великої кількості законодавчих обмежень, з-за кордону сьогодні привозять небагато автобусів. На такі транспортні засоби діє обмеження екологічного стандарту не нижче «Євро-5», а розмір акцизного податку у 50 разів більший на автобуси віком понад 8 років, що робить їх імпорт економічно невигідним.
У грудні в лідерах доволі несподівано опинилися великі моделі туристичного класу - Van Hool T9 (9 шт.) та Volvo B7 (8 шт.). Стільки ж прибуло «бусів» меншої місткості Volkswagen Crafter (8 шт.), та дещо менше подібних до нього Mercedes-Benz Sprinter (7 шт.).
Замикає п'ятірку новоприбулих автобусів міський варіант від MAN - Lion's City (5 шт.).
Середній вік автобусів, котрі привозили з-за кордону вживаними, склав 13 років, що більше, ніж минулого місяця (12,2 року) а також більше, ніж рівно рік тому (12,3 року).
Більшість нових автобусів, які українці вперше зареєстрували у грудні 2023 року, це продукція українських підприємств: 11 з 20 моделей були виготовлені або переобладнані новими в заводських умовах в Україні. Перше місце зайняв ЗАЗ А08 (30 шт.), друге - Богдан A-092 (27 шт.), третє - новіша його версія - Богдан А-093 (26 шт.).
Також у п'ятірку потрапили БАЗ А081 «Еталон» з кількістю 14 перших реєстрацій, та Ford Transit (3 шт.).