Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстрацій автомобілів з електричними силовими установками й визначили ТОП-20 моделей в трьох сегментах: імпорті вживаних, внутрішніх перепродажах та купівлі нових електроавто.
У грудні українці придбали 6,1 тисячі нових та вживаних електромобілів. Це на 165% більше, ніж у грудні минулого 2022 року, та на 2,6% менше, ніж було у листопаді-2023. І це вперше, коли доводиться говорити не про рекорди, а про деяке зниження обсягів продажів електромобілів в Україні. Що, врешті, цілком логічно - рано чи пізно будь-який сегмент ринку доходить до так званої точки насичення, яка в українських реаліях для сегмента електромобілів визначається не лише кількістю потенційних покупців, які мають на руках потрібну суму, а ще й наявністю у них домашніх точок для заряджання, які переважно використовують власники електрокарів.
Якщо поглянути на динаміку ринку електричних легковиків, видно, як поступово вирівнювалась результуюча лінія, й врешті був зафіксований перший мінус щодо обсягів. Проте загалом, на думку експертів ІДА, поки це тимчасове явище, яке частково спричинене блокуванням кордонів, і меншою мірою підходом до згаданої точки насичення. Хоча цього року скоріш за все, ця точка все ж буде досягнута, і динаміка у сегменті від стрімкого зростання перейде до хвилеподібної.
Переважно торги йшли імпортованими вживаними електромобілями (61,3%, 3 715 шт.). І хоч загалом обсяги «просіли», саме у сегменті імпорту відбулося зростання - пропозиція на ринку розширюється дещо обганяючи попит. Крім того, ввезенню електричних легкових машин сприяє «нульова» ставка розмитнення: оформлення авто в Україні виходить суттєво дешевшим, бо, на відміну від авто з ДВЗ, не потрібно сплачувати ПДВ (20% від вартості) і мито (10% від вартості), а акцизний податок - мінімальний (1 євро за 1 кВт-год ємності батареї). Вантажні авто привозять менше, бо через правову колізію під час їх ввезення доводиться сплачувати ПДВ у розмірі 20% від їхньої вартості.
На внутрішньому ринку уклали 27% (1 640 шт.) від загальної кількості угод купівлі-продажу автомобілів з електричним двигуном (або двигунами).
Новими куплено 11,7% електричних машин (710 шт.), на 132 менше, ніж вдалося реалізувати місцем раніше.
Серед загальної кількості електричних авто у грудні 98,9% були легковими, вантажними - 1,1% (65 шт.).
Станом на кінець 2023 року, за підрахунками Інституту досліджень авторинку, загальний парк автомобільної техніки з електричними двигунами складає 85 881 шт., зареєстрованих в Україні (за винятком знятих з обліку у зв'язку з вибракуванням та вивезенням за кордон): 83 668 легкових, 2 208 вантажних та 5 автобусів.
Перше місце на внутрішньому ринку зі значним відривом від найближчих конкурентів (що доведеться спостерігати ще досить довго) займає Nissan Leaf. У грудні щодо таких уклали 384 угоди купівлі-продажу. Наймасовішим електромобілем в Україні «Ліф» став насамперед через доступність, достатню пропозицію на ринку та характеристики, які влаштовують багатьох містян.
На другій сходинці Tesla Model 3, щодо якої уклали 167 угод, на третій - Volkswagen e-Golf (124 шт.).
Четверте місце посідає ще один продукт американського автопрому, Tesla Model S, з кількістю перепродажів 108 шт. Замикає п'ятірку Volkswagen ID.4, з результатом 85 куплених кросоверів з пробігом.
Найпопулярніші моделі електромобілів на внутрішньому ринку у грудні 2023 року:
Як і на внутрішньому ринку, серед «свіжопригнаних» електромобілів першість у грудні зберіг Nissal Leaf (531 шт.).
На другому місці залишається Tesla Model 3 (476 шт.), третя сходинка дісталася ще одному продукту від Tesla, кросоверу Model Y (333 шт.). На четвертій позиції Volkswagen e-Golf (310 шт.), який помінявся місцем з Tesla Model Y. Замикає п'ятірку Volkswagen ID.4 (202 шт.).
Найпопулярніші моделі вживаних імпортних електромобілів у грудні 2023 року:
Перше місце за підсумками грудня залишається у Volkswagen ID.4 (227 шт.), з впевненою кількісною перевагою над усіма іншими учасниками рейтингу. Адже наступне, друге місце, яке дісталося Honda e:NS1, має значно скромніший результат - всього таких зареєстрували 74 шт. Третій у списку - доволі перспективний кросовер BYD Song Plus (61 шт.), четвертий - ще один електричний кросовер (і знову китайського походження) - Volkswagen ID.6 (53 шт.), п'ятий - Toyota bZ4x (39 шт.).
Оглядаючи список найпопулярніших електромобілів грудня, не надто складно дійти висновку, що переважає у цьому сегменті продукція китайського автопрому, при чому з кожним місяцем ми бачимо все більше конкуренції між китайськими моделями, і стає дедалі складніше уявити, що цей список може наповнитися машинами від відомих європейських, японських чи корейських брендів, у «чистому» виконанні, а не продукцією спільних підприємств з Китаю. Зрештою, про подібні тенденції говорять ЗМІ та аналітики автомобільних ринків європейських країн. Та й «китайці» вже не ті, які прибували до України у двотисячних, й не змогли завоювати прихильності покупців. Зараз, за найсвіжішими дослідженнями митної статистики, найдорожчі авто прибувають саме з Китаю, а їхня середня митна вартість найвища з усіх країн - понад $70 тисяч!
Найпопулярніші нові електромобілі у грудні 2023 року: