Ті, хто давно займається автомобільним бізнесом в Україні, пам'ятають період, коли в Україну з-за кордону масово привозили так звані «буси» та «пиріжки» з пробігом. Проте купували їх не для транспортування вантажів, а перевезення пасажирів чи особистого використання, після переобладнання у легкові авто та автобуси. Чи актуальна така процедура зараз, які моделі найчастіше змінюють своє призначення, та як живе сфера переобладнання авто сьогодні, дослідили експерти Інституту досліджень авторинку.
До 2014 року вживані вантажні авто переобладнували у легкові, перш за все, через різницю у вартості. По-перше, комерційні автомобілі дешевші за пасажирські аналоги - наприклад, вантажний Vito значно дешевший за «оригінальний» пасажирський Viano, побудований на тій же базі. По-друге, вартість розмитнення вантажних авто тоді була значно нижчою за легкові. Через значну кількість обмежень розмитнювати легковики було економічно недоцільно, натомість на вантажні машини не потрібно було сплачувати акцизний податок.
В результаті у 2013-2014 роках до України привозили дуже мало вживаних легковиків, натомість попит задовольняли імпортом вантажних LCV з пробігом, котрі згодом переобладнували в пасажирські. Навколо цього сформувалася ціла сфера бізнесу - за день українці переобладнували по кілька десятків LCV, і відбувалося це ледь не у промислових масштабах.
Проте закони змінили, і з 1 січня 2015 року запровадили акцизний податок на імпорт вживаних вантажних авто, а також на їх переобладнання у легковики. Здавалося, після цього послуга переобладнання мала б стати неактуальною. Проте, як показує статистика, хоч це і стало дорожчим - та українці продовжили перероблювати вантажні авто. Лише з 2018 року до кінця листопада 2023 року українці зареєстрували понад 91 тисячу переобладнань транспортних засобів: більшість (54%, 49,2 тис.) залишилися вантажними, 45,2% (41,2 шт.) - були або стали легковими, решта 0,8% (772 шт.) склали автобуси.
За цей час найбільше міняли своє призначення транспортні засоби протягом 2019 року - таких операцій зафіксували 23,4 тисячі. У «ковідний» 2020 рік обсяги зменшилися майже удвічі - до 14,4 тис., а найменше їх було у непростий 2022 рік: 8,3 тисячі. За перші 11 місяців поточного 2023 року переобладнали 11,6 тис. авто.
Найчастіше змінюють свій тип саме вантажні LCV - тобто, так звані «буси» та «пиріжки». Їх переобладнують у легкові, встановлюючи вікна, сидіння та усі інші атрибути транспортного засобу, що перевозить пасажирів, або ж пристосовують до спеціального використання, монтуючи додаткове обладнання. Так, вантажний мікроавтобус може стати пасажирським або вантажопасажирським фургоном, платформою для перевезень вантажів чи автоевакуатором, рефрижератором, житловим фургоном чи катафалком.
Лідером із переобладнань став «універсальний» Mercedes-Benz Sprinter. З 2018 року до листопада-2023 зареєстрували 8,2 тисячі таких операцій. На другому місці розмістився Renault Traffic (3,6 тис.), а на третьому - Volkswagen Transporter (3,3 тис.).
Також до п'ятірки найпопулярніших транспортних засобів, що були переобладнані з 2018 року, увійшли Mercedes-Benz Vito (2,4 тис.) та Opel Vivaro (2,3 тис.).
У сфері переобладнання мікроавтобусів понад два десятиліття працює ТОВ «Сенатор Авто». За словами представників компанії, кожен третій мікроавтобус в Україні переобладнаний саме їхньою командою, а в часи найбільшого попиту підприємство успішно переобладнувало до ста мікроавтобусів за один день. Як у коментарі Інституту досліджень авторинку зазначив власник підприємства Сенаторов Денис Миколайович, за понад 20 років роботи компанії попит на послуги переобладнання мікроавтобусів напряму залежав від змін законодавства щодо умов та вартості митного оформлення машин, бо це суттєво впливало на кінцеву вартість транспортного засобу в Україні.
За словами керівника «Сенатор Авто» введення акцизного збору на вантажні LCV з 1 січня 2015 року не суттєво вплинуло на діяльність компанії, оскільки з моменту заснування вона ставила за мету забезпечити клієнтам послуги переобладнання швидко - протягом одного робочого дня, а разом з тим - якісно, використовуючи великий досвід у цій сфері. Тому бізнесу вдалося пристосуватися: якщо раніше підприємство активно переобладнувало мікроавтобуси для їх подальшого використання в особистих цілях, то після змін законодавства переважна більшість проєктів стосуються саме комерційного використання автомобілів.
Поза тим, зазначає пан Денис, деякі підприємства, які працювали у цьому сегменті автобізнесу, відчули певний негативний вплив у зв'язку з нововведеннями, інші взагалі були вимушені закритись або змінити профіль.
У перші місяці повномасштабного вторгнення діяльність практично зупинилася, компанія здійснювала виключно окремі замовлення для волонтерів та Збройних Сил України. З часом попит на послуги знову зріс, але і ринок відчув певні трансформації. Сьогодні основний обсяг проєктів «Сенатор Авто» зосереджений на переобладнанні мікроавтобусів, які пізніше використовуються в комерційних цілях для перевезення пасажирів, туристичних автобусів та інших подібних застосувань. Надзвичайно популярною стала послуга переобладнання мікроавтобусів у автобудинки (так звані кемпери), до яких є стабільний інтерес серед клієнтів із Європи.
Таким чином, можна констатувати, що в Україні понад 10 років існує окрема сфера автобізнесу - переобладнання вантажних мікроавтобусів у пасажирські легковики, автобуси та навіть автобудники. Бізнес переживав різні події та трансформації внаслідок зміни правил розмитнення, проте найбільше на індустрію переобладнання вплинув початок повномасштабного вторгнення. Бізнесу довелося пристосовуватися та шукати нові ринки збуту. Такими стали країни Євросоюзу, куди лідери сфери експортують переобладнані в автобудинки мікроавтобуси.