Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстрацій транспортних засобів в Україні у листопаді й визначили найпопулярніші моделі у трьох сегментах автобусів: імпорті вживаних, внутрішніх перепродажах та купівлі нових.
У листопаді 2023 року українські перевізники придбали 835 нових та вживаних автобусів. Це число на 50,9% більше, ніж за аналогічний період минулого року, а також на незначні 0,1% менше, ніж у жовтні-2023: різниця склала всього 1 автобус. Піковими за останні 12 місяців показники продажів залишаються у серпні, далі попит на цей вид пасажирського транспорту дещо знизився.
Більшість автобусів купили на внутрішньому ринку: 581 шт., що склало 69,7% від загальної кількості.
З-за кордону привезли 12,5% вживаних автобусів від загальної кількості: 104 штуки.
Також у минулого місяця вперше зареєстрували 148 нових автобусів: 129 із них були виготовлені або переобладнані в Україні (12,7%), 19 шт. прибули з-за кордону (1,6%).
Лідером внутрішніх перепродажів залишаються автобуси на базі Mercedes-Benz Sprinter (119 шт.). Значна частина цих транспортних засобів свого часу була переобладнана у пасажирські автобуси із вантажних авто.
На другому місці також стабільно знаходяться автобуси на базі Mercedes Benz T1 та T2 (71 шт. сумарно), які не випускаються з середини 90-х років минулого століття. Цей пункт також включає вантажні транспортні засоби, які свого часу були переобладнані в автобуси.
На третьому місці «Еталон» А079 (49 шт.), на четвертій позиції подібна за класом машина «Богдан» А-092.
Замикає п'ятірку ще один немолодий представник сімейства «бусів» Volkswagen LT (36 шт.).
Загалом на внутрішньому ринку більшість складають автобуси малої та середньої місткості.
Середній вік автобусів, котрі продавали на внутрішньому ринку у листопаді, складає 18,2 року, що на 0,4 року менше, ніж у листопаді-2022. Проте така зміна точно не свідчить про «омолодження» ринку автобусів в Україні, скоріше йдеться про незначні, цілком типові для «вторинки» коливання цього показника в невеликих межах.
Внаслідок великої кількості законодавчих обмежень, з-за кордону сьогодні привозять небагато автобусів. На такі транспортні засоби діє обмеження екологічного стандарту не нижче «Євро-5», а розмір акцизного податку у 50 разів більший на автобуси віком понад 8 років, що робить їх імпорт економічно невигідним.
У листопаді з-за кордону найчастіше привозили вживані автобуси на базі Mercedes-Benz Sprinter (24 шт.), кілька подібних до нього Volkswagen Crafter (8 шт.), та стільки ж тривісних двоповерхових автобусів туристичного класу Van Hool Astromega.
Середній вік автобусів, котрі привозили з-за кордону вживаними, склав 11,2 року, що менше, ніж минулого місяця (12,0 років) а також менше, ніж рівно рік тому (12,5 року).
Більшість нових автобусів, які українці вперше зареєстрували у листопаді 2023 року, це продукція українських підприємств: 8 з 10 моделей були виготовлені або переобладнані новими в заводських умовах в Україні. Перше місце зайняв «Богдан» А-093 (40 шт.), друге - «Еталон» A-081 (32 шт.), третє - ЗАЗ А08 (24 шт.)
Також у п'ятірку потрапили СКС FT-M8 (побудований на базі Ford Transit) з кількістю 20 перших реєстрацій, та, власне, сам Ford Transit (16 шт.).