Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстрацій транспортних засобів в Україні у листопаді та визначили топ моделей у трьох сегментах вантажівок масою понад 3,5 тонни (окрім сідлових тягачів): імпорті вживаних, внутрішніх перепродажах та купівлі нових машин, в тому числі - переобладнаних в Україні.
У листопаді ринок вантажівок класу 3,5+ т почав зростати: українці придбали майже 2,7 тисячі вантажних автомобілів повною масою понад 3,5 тонни (окрім тягачів). Це на 61,7% більше, ніж за аналогічний період минулого року, та на 8,4% більше, ніж у жовтні-2023. Після серпневого піка продажів попит на вантажівки знижувався, однак цього разу бачимо тенденцію до зростання у цьому сегменті.
Більшість вантажівок придбали на внутрішньому ринку: 79,2% (2,1 тис. шт.). З-за кордону привезли вживаними 11,7% вантажних автомобілів (310 шт.).
Нових вантажівок минулого місяця придбали 83 імпортних та 159 переобладнаних в Україні (сумарно 242 шт., 9,1%).
Найбільш затребуваними на внутрішньому ринку залишаються самоскиди (595 шт.), фургони (386 шт.), бортові (267 шт.), фургони ізотермічні (100 шт.) та платформи (99 шт.).
Уже багато місяців поспіль лідером внутрішніх перепродажів залишаються вантажівки на базі Mercedes-Benz T1/T2. У листопаді щодо таких уклали 154 угоди купівлі-продажу. Попри те, що ці моделі зняті з виробництва понад 20 років тому, українці активно їх купують, в першу чергу - через складну економічну ситуацію та неможливість придбати новіший автомобіль. Платформу цих моделей використовують для різноманітних надбудов, встановлюють додаткове навісне обладнання та переобладнують під спеціальні потреби, попри їхній чималий вік.
На другому місці цього разу опинився КамАЗ-5320 (86 шт.), ймовірно через сезонне зростання активності сільськогосподарських робіт. На третій позиції Mercedes-Benz Atego (85 шт.), на четвертій ще один продукт цього ж виробника - Sprinter (80 шт.). П'ятий серед вантажівок - ЗіЛ-131 (70 шт.), попит на якого міг зрости через ті ж причини, що й на «класичного» КаМАЗа - с/г роботи й потреба вивозити урожай з полів.
Вкотре 9 із 20 найпопулярніших вантажівок виявилися моделями російсько-радянського автопрому. При цьому середній вік вантажівок масою понад 3,5 тонни, проданих на внутрішньому ринку у листопаді 2023 року, склав 21,2 року, на 1 рік більше, ніж минулого місяця. Проте оскільки обсяг торгів у цьому сегменті порівняно незначний, фіксувати тренди «старіння» чи «омолодження» парку вантажівок неможливо. Крім цього, через низьку купівельну спроможність придбати перевізникам чи підприємцям нове авто важко, а привезти вживане з-за кордону складно через законодавчі обмеження: діє обмеження екологічного стандарту не нижче «Євро-5», а сітка акцизів створена так, що економічно доцільно імпортувати лише вантажні автомобілі віком до 5 років.
Найчастіше з-за кордону у листопаді привозили фургони з гідробортом (88 шт.), фургони (39 шт.) та контейнеровози (37 шт.). Також популярними були ботові тентовані (28 шт.) та фургони-рефрижератори з гідробортом (20 шт.).
Серед окремих моделей вантажівок з повною масою понад 3,5 т найбільше український автопарк поповнився Iveco Daily (52 шт.), на другій позиції - MAN TGL (45 шт.), після якого на третій сходинці - Mercedes-Benz Atego (40 шт.).
До п'ятірки найпопулярніших імпортних вантажних авто потрапили також «важкий» Mercedes-Benz Sprinter (35 шт.) та Renault Master (21 шт.) з MAN TGS, яких було подано на першу реєстрацію у такій же кількості.
Серед нових імпортних вантажівок у листопаді вперше зареєстрували нових фургонів 36 шт., фургонів-рефрижераторів 10 шт., стільки ж самоскидів, а також 8 сміттєвозів та 7 автокранів.
Найпопулярнішою новою вантажівкою став інкасаторський фургон Reform 0405032G (на базі Ford Transit), виготовлений українським підприємством: таких зареєстрували 22 шт. Друге місце у Mercedes-Benz Sprinter (15 шт.), і такий же результат у Intercargo Truck F03322 (черкаського підприємства з виготовлення фургонів).