Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстрацій транспортних засобів в Україні в жовтні та визначили найпопулярніші моделі у трьох сегментах автобусів: імпорті вживаних, внутрішніх перепродажах та купівлі нових.
У жовтні 2023 року українці придбали 834 нових та вживаних автобуси. Такий показник на 57,1% більший, ніж за аналогічний період минулого року, також на 3,7% більший, ніж у вересні-2023. Піковими за останні 12 місяців показники продажів залишаються у серпні, далі попит на пасажирський комерційний транспорт дещо знизився.
Більшість автобусів купили на внутрішньому ринку: 601 шт., що склало 72,1% від загальної кількості.
З-за кордону привезли 13,7% вживаних автобусів від загальної кількості: 114 штук.
Також у жовтні вперше зареєстрували 127 нових автобусів: 106 із них були виготовлені або переобладнані в Україні (12,7%), 13 шт. прибули з-за кордону (1,6%).
Лідером внутрішніх перепродажів залишаються автобуси на базі Mercedes-Benz Sprinter (129 шт.). Значна частина цих транспортних засобів свого часу була переобладнана у пасажирські автобуси із вантажних авто.
На другому місці також стабільно знаходяться автобуси на базі Mercedes Benz T1 та T2 (84 шт. сумарно), які не випускаються з середини 90-х років минулого століття. Цей пункт також включає вантажні транспортні засоби, які свого часу були переобладнані в автобуси.
На третьому місці БАЗ/ЧАЗ А079 «Еталон» (56 шт.), четверта позиція в «однокласника» MB Sprinter - Volkswagen LT (36 шт.).
Замикає п'ятірку ще один український прлдукт - Богдан А092 (25 шт.).
Загалом на внутрішньому ринку більшість складають автобуси малої та середньої місткості.
Середній вік автобусів, котрі продавали на внутрішньому ринку у жовтні, й надалі складає 18,6 року, і це на 0,6 року більше, ніж у жовтні-2022. Ринок автобусів в Україні старіє, в першу чергу - через низьку купівельну спроможність та відсутні програми фінансування для купівлі нового рухомого складу. Натомість імпорт вживаних автобусів обмежений законодавчо.
Внаслідок великої кількості законодавчих обмежень, з-за кордону сьогодні привозять небагато автобусів. На такі транспортні засоби діє обмеження екологічного стандарту не нижче «Євро-5», а розмір акцизного податку у 50 разів більший на автобуси віком понад 8 років, що робить їх імпорт економічно невигідним.
У жовтні з-за кордону найчастіше привозили вживані автобуси на базі Mercedes-Benz Sprinter (12 шт.), кілька автобусів Mercedes-Benz міського сімейства Citaro (11 шт.), та 8 шт. Volkswagen Crafter.
Середній вік автобусів, котрі привозили з-за кордону вживаними, склав 12 років, що на півроку більше, ніж минулого місяця, і майже на 2 роки більше, ніж було у жовтні-2022.
Більшість нових автобусів, які українці вперше зареєстрували у жовтні 2023 року, це продукція українських підприємств: 6 з 10 моделей були виготовлені або переобладнані в Україні. Перше місце зайняв БАЗ-А081 «Еталон» (37 шт.), друге - Богдан/Ataman A-093 (33 шт.), третє - ЗАЗ А08 (18 шт.)
Також у п'ятірку потрапили більш рання модифікація «Богдана» з індексом А-092 (16 шт.) та Ford Transit (7 шт.).