Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстрацій транспортних засобів в Україні протягом липня та визначили топ моделей в трьох сегментах автобусів: імпорті вживаних, внутрішніх перепродажах та купівлі нових.
У липні 2023 року українці придбали 852 нових та вживаних автобусів. Такий показник на 48,2% більший, ніж за аналогічний період минулого року та на 4,3% менший, ніж у червні-2023. Таким чином, показники авторинку в сегменті продажів автобусів також наближаються до рівня, який був до початку повномасштабного вторгення.
Більшість автобусів купили на внутрішньому ринку: 710 штук, що склало 83,3% від загальної кількості.
З-за кордону привезли 10,7% вживаних автобусів від загальної кількості: 91 штуку.
Також у липні вперше зареєстрували 51 новий автобус: 35 із них були виготовлені або переобладнані в Україні (4,1%), 16 шт. імпортували з-за кордону (1,9%).
Лідером внутрішніх перепродажів стабільно залишаються автобуси на шасі Mercedes-Benz Sprinter (136 шт.). Значна частина цих транспортних засобів була переобладнана у пасажирські автобуси із вантажних авто.
На другому місці опинилися автобуси на базі Mercedes Benz T1 та T2 (125 шт. сумарно), які не випускаються з середини 90-х років минулого століття. Цей пункт також включає вантажні транспортні засоби, які свого часу були переобладнані в автобуси.
Третє місце посіли українські автобуси БАЗ/ЧАЗ А079 «Еталон» (46 шт.), а четверте - Volkswagen LT (44 шт.).
Замикає п'ятірку найпопулярніших моделей липня на внутрішньому ринку ще один український автобус - Богдан/Ataman A-092 (41 шт.).
Загалом на внутрішньому ринку більшість складають автобуси малої та середньої вмістимості. При цьому 4 із 20 найпопулярніших моделей мають російське коріння: або виготовлені там, або побудовані на базі їх агрегатів.
Середній вік автобусів, котрі продавали на внутрішньому ринку у липні, склав 19,1 року - це на 0,6 року більше, ніж минулого місяця, і на 1,8 року більше, ніж в липні-2022. Тобто, ринок автобусів в Україні старіє. В першу чергу - через низьку купівельну спроможність та відсутні програми фінансування для купівлі нового рухомого складу. Натомість імпорт вживаних автобусів обмежений законодавчо.
Внаслідок великої кількості законодавчих обмежень, з-за кордону сьогодні привозять небагато автобусів. На такі транспортні засоби діє обмеження екологічного стандарту не нижче «Євро-5», а розмір акцизного податку у 50 разів більший на автобуси віком понад 8 років, що робить їх імпорт економічно невигідним.
В липні з-за кордону найчастіше привозили вживані Van Hool T9 (14 шт.). На другому місці - автобуси на шасі Mercedes-Benz Sprinter (12 шт.). Третю сходинку зайняв Van Hool Astromega (6 шт.).
Середній вік автобусів, котрі привозили з-за кордону вживаними, склав 11,6 року - це на 0,3 року менше, ніж минулого місяця, і на 0,4 року більше, ніж в липні-2022.
Більшість нових автобусів, які українці вперше зареєстрували у липні 2023 року, це продукція українських підприємств. Так, перше місце зайняв Богдан/Ataman A-092 (11 шт.).
На другому місці розмістився Богдан/Ataman A-093 (11 шт.), а на третьому - турецький Guleryuz Ecoline (8 шт.).