За даними ECG - Європейської асоціації перевізників автомобілів, у третьому кварталі нинішнього року ціни на автомобільні вантажні перевезення сягнули чергового історичного максимуму. AUTO-Consulting з'ясував у вітчизняних експертів логістичної галузі, чи здорожчала доставка автомобілів до України та які перспективи.
За даними щоквартального звіту про тарифи на автомобільні вантажні перевезення в Європі, підготовленого Transport Intelligence, Upply та IRU, у третьому кварталі тарифи на вантажні перевезення у Європі знову зросли. Серед причин зростання - подорожчання дизельного пального, нестача водіїв і посуха в Європі. Наприклад, на перевезення з Мадрида до Парижа контрактні ставки зараз становлять у середньому 1,24 євро/км, що на 2,7% більше, порівняно з попереднім кварталом і на 21,8% порівняно з минулим роком. Середній квартальний приріст на австрійських імпортних лініях у третьому кварталі більш ніж удвічі перевищував середній показник по Європі. На лініях Німеччина-Польща ставки на 23,2% вищі.
А що у нас в Україні? AUTO-Consulting з'ясував це у директора компанії «Автологістика» Павла Гайдая. За його словами, за час воєнного стану змінилися не тільки вартість і маршрути доставки основних товарів, але й стратегія організації логістики.
До 24 лютого ключовим фокусом майже всіх ланцюгів постачання була мінімізація витрат на логістику. Однак, після блокування чорноморських портів виникла необхідність у зміні архітектури ланцюгів постачання. Частково потоки вантажів було переорієнтовано на Дунайські порти, дещо поїхало залізничним транспортом з перевалкою на західних кордонах України. Але левову долю вантажів було переорієнтовано на доставку автомобільним транспортом.
Раптом виявилося, що в країні не вистачає вантажівок. Не вистачало і пропускної спроможності прикордонних терміналів, в результаті чого наявні в країні вантажівки більше стояли в чергах на кордоні ніж виконували перевезення. Простої на кордонах, що стали причиною неефективного використання рухомого складу, змусили операторів ринку, які відчували нестачу транспортного парку, інвестувати у придбання додаткового рухомого складу. Придбані вантажівки прибули до України і теж стали в черги на кордонах. В результаті, терміни очікування оформлення на прикордонних терміналах ще збільшилися, а ефективність роботи транспортного парку - навпаки ще більше зменшилася. Звісно, в такій ситуації основною задачею логістики стало забезпечення стійкості ланцюгів постачання. Важливою стала сама спроможність виконати доставку, а не вартість перевезень.
Як повідомив керівник логістичного напрямку компанії West Auto Hub Давид Драла, з початком повномасштабної війни суттєво змінилися логістичні шляхи ввезення транспортних засобів до України. В основному, через тимчасову зупинку роботи морських портів. Внаслідок цього залишився один варіант постачання товарів до України - суходолом.
За інформацією пана Драла, якщо порівнювати вартість доставки легкового автомобіля з Європи до України сьогодні та до 24 лютого, орієнтовне зростання вартості - 20%. Наприклад, сьогодні доставити авто з Німеччини до України коштує в середньому 800 євро, а ще на початку року таку послугу надавали за 600 євро. При цьому коливання у вартості доставки було більшим в українських перевізників, ніж у європейських.
Що впливає на ціну перевезення:
За словами Давида Драла, загалом на формування ціни перевезення, як в Україні, так і у Європі, впливають такі фактори:
Найбільша вартість перевезення автомобілів з Європи до України спостерігалася, коли діяло так зване «нульове» розмитнення, - у травні та червні 2022 року. В першу чергу - через високий попит на цю послугу. Після того, як податки на імпорт вживаних легковиків повернули, об'єми імпорту значно скоротилися, впав попит на послуги доставки.
Відповідно дещо впала та врівноважилась ціна, а ринок загалом стабілізувався, констатує пан Драла.
Під час дії «нульового» розмитнення попит на перевезення суттєво зріс, автовозів на ринку навпаки не вистачало, тому окрім економічно обґрунтованих причин, пов'язаних зі здорожчанням і дефіцитом пального, додатково підвищувалась вартість послуг внаслідок підвищеного попиту. Після спаду попиту, ціни дещо знизились, адже автовозів знову стало «забагато», і наразі підстав для підвищення їх вартості немає.
Як повідомив Павло Гайдай, збільшення транспортного парку і мобілізація багатьох професійних водіїв у ЗСУ підсилили попит на водіїв і змусили транспортних операторів суттєво підвищити витрати на оплату праці.
Паливна криза і суттєве зростання вартості пального теж зробили свій внесок у збільшення вартості перевезень. У результаті, за час воєнного стану міжнародні перевезення подорожчали у 1,5 -2 рази. На жаль, така висока вартість перевезень зробила багато українських товарів не конкурентоспроможними на європейському ринку. Наслідком цього стало зменшення українського виробництва.
Підстав для здешевлення послуг доставки відділ логістики компанії West Auto Hub не бачить. Якщо говорити про український ринок перевезень, зараз він перенасичений пропозицією. Особливо кількість спецтранспорту для перевезення автомобілів (так званих «автовозів») зросла в період локдауну, коли привезти транспортний засіб з-за кордону можна було лише таким чином.
Ринок перевезень Євросоюзу стабільніший та більш сформований. Серед факторів, які можуть вплинути на ціну, головний - це вартість нафтопродуктів. У разі, якщо ціна на пальне й далі зростатиме, послуги перевезення будуть дорожчати. Іншим важливим фактором буде розмір зарплати водіїв. Тобто, у 2023 році ціна на послуги перевезення у Європі залежатимуть, в основному, від глобальних економічних і політичних чинників, які в умовах війни передбачити дуже важко, вважає Давид Драла.
Дещо іншої думки дотримується Павло Гайдай. У 2023 році він не очікує подальшого зростання вартості логістики. Українська економіка на фоні війни продовжує своє падіння, виробництво зменшується. Об'єми гуманітарної допомоги, яку надає Україні світ, і яку теж треба було доставляти, теж зменшуються. Працює «зерновий коридор», який дозволяє прибрати з кордонів зерновози. Всі ці фактори суттєво зменшують вантажну базу, і скоро українські перевізники знову опиняться в ситуації жорсткої конкуренції і боротьби за наявні вантажі. А конкуренція, як відомо, рулить світом, і позитивно впливає на вартість логістики. І навіть подальше зростання вартості пального, на погляд пана Гайдая, не призведе до суттєвого зростання цін на перевезення.
У звіті Transport Intelligence, Upply та IRU також є гарні новини. Зокрема, про те, що європейський ринок пристосовується до вищих витрат. Ціни на перевезення вже почали знижуватись. Очікується, що це зменшення продовжиться і протягом наступних кількох кварталів.