Про зміну моделі продажі нових автомобілів автовиробники розмірковують вже давно. Цей процес прискорили спочатку ковідний карантин, а згодом - і чип-криза. Головні питання, на які шукають відповідь: чи варто повністю або частково відмовлятися від послуг імпортерів та дилерів?
Передумови, для перегляду моделі бізнесу із реалізації нових автомобілів сьогодні такі. Масові поставки готових транспортних засобів у Європу наразі стикаються з нестабільністю виробництва, спричиненою постійним дефіцитом напівпровідників. Також спостерігається критична нестача потужностей для транспортування автівок, як на автомобільному, так і на залізничному транспорті. Причини: нестача робочої сили та повільне відновлення активів після пандемії. За оцінками експертів Automotive Logistic, на сьогодні, світовий ринок втратив близько 20-30% логістичних можливостей. Зі зростанням цін на енергоносії та інфляцією, що впливає на вартість відновлення обладнання, автовиробники очікують подальшого підвищення цін на логістичні послуги.
У той же час, пандемія Covid спонукала до більш швидкого впровадження онлайн-продажів і послуг, включаючи доставку додому. Це у свою чергу, дало поштовх дилерам до ширшого використання онлайн-сервісів, коли виставкові зали були змушені закритися через пандемію.
У сукупності існуючі фактори переконують автовиробників, які прагнуть скоротити витрати на дистрибуцію, шукати альтернативні методи продажу та доставки своєї продукції. Однією із таких альтернатив є віртуальні демонстраційні зали.
Керуючий директор автомобільної дослідницької фірми ICDP Стів Янг, відзначив зростаючу тенденцію до моделі агентства. Згідно із нею, клієнту не потрібно особисто відвідувати демонстраційний зал (автосалон) і домовлятися про угоду, щодо транспортного засобу. Покупець просто розміщує замовлення, через віртуальний виставковий зал безпосередньо на сайті у виробника (OEM) за фіксованою ціною. Там він зазначає бажане місце доставки у дилерській мережі або обирає доставку додому. Ціну та дилерську націнку або комісію встановлює OEM.
Після Covid деякі виробники автомобілів у Європі почали впроваджувати таку модель. Серед них - Mercedes-Benz, який має застосувати агентську модель у Німеччині та Великобританії з 2023 року. За планами виробника, до кінця наступного року, у Німеччині 50% продажів здійснюватиметься саме через агентську модель.
Типові агентські угоди в Європі, наступного року також ухвалить VW Group. Хоча спочатку вони стосуватимуться лише продажу електромобілів з акумуляторами (BEV).
На початку цього року Lotus також перейшов на модель агентської угоди з 13 своїми франчайзинговими роздрібними магазинами у Великобританії.
Ford, Jaguar Land Rover, Mini і Stellantis збираються слідувати цьому тренду в найближчі кілька років. Із червня 2023 року Stellantis припинить дію всіх поточних контрактів на продаж і обслуговування з європейськими дилерами для всіх своїх брендів.
До речі, Stellantis - єдиний виробник автомобілів, який виклав план майбутньої реструктуризації мережі перед прийняттям моделі агентства. Це частина мети компанії скоротити витрати на дистрибуцію на 50%. Інші виробники автомобілів розглядають можливість значного скорочення розміру мережі, оскільки клієнти змінюють спосіб придбання або використання транспортних засобів.
Автовиробникам треба краще спланувати свою агентську стратегію, яка, за словами Янга, загалом залишається поганою. У ICDP виявили, що виробники автомобілів не були готові до динамічного ціноутворення або зобов’язувалися керувати поставками. Було також виявлено, що ІТ-підтримка слабка, а реструктуризація мережі постійно відкладається.
Проте, Стів Янг стверджує, що дилери залишаться в центрі дистриб'юторської мережі, і що відвідування дилерів фактично зростає. Хоча, й вартість реструктуризації мережі, в основному, ляже на дилера.
Проте, є й інший варіант.
Зокрема, у Hyundai вважають, що для адаптації існуючої моделі роздрібних дилерів є додаткові можливості. Тут досліджують альтернативи агентській моделі.
На думку Майкла Коула, президента і генерального директора Hyundai Motor Europe, замість суцільного запровадження агентських продажів і доставки, зниження витрат можна досягти шляхом консолідації дилерських відділень і призначення більшої кількості функцій одному оператору.
«Я думаю, ми всі розуміємо, що з таким підходом буде більша синергія та економія, за рахунок масштабу. Це означає, що ми можемо заощадити кошти та зменшити витрати, що принесе користь як дилерам, так і виробникам комплектного обладнання», - сказав Коул.
Зокрема, це багатоканальні продажі та розвиток онлайн-інструментів, які Hyundai зараз пропонує в Європі.
Автовиробник представив свій онлайн-канал Hyundai Click to Buy ще в 2016 році. Клієнт може використовувати процес замовлення онлайн або офлайн, чи - поєднувати обидва. Ключовим моментом є контракт, а доставку продовжує здійснювати дилер, якого обирає клієнт.
Коул також вважає, що спосіб доставки автомобілів залишиться незмінним через національну мережу дилерів, які підтримуються регіональними центрами. Однак, консолідація кількості регіональних торгових точок і збільшення кількості центрів, що надають послуги передпродажної підготовки перед поставкою, забезпечать більшу ефективність із меншою кількістю точок доставки. Подібна концепція логістики для доставки існує навіть для тих виробників комплектного обладнання, які підтримують агентську модель. Незалежно від того, це агентство чи дилер, кінцева доставка все одно відбувається в одній точці.
Коул переконаний, що для великого виробника транспортних засобів було б неефективно займатися індивідуальними доставками додому. Тому, більш ймовірно, що поставки й надалі здійснюватимуться через дилера чи агентство в певному місці.
Щоб краще використовувати існуючі потужності для усунення неефективності доставки транспортних засобів, Hyundai співпрацює з іншими виробниками та постачальниками логістичних послуг через свій відділ логістики Glovis. Зокрема, так комплексно вирішується така проблема, як нестача водіїв.
Якщо підсумувати, дилери поки залишатимуться центральними у тому, як виробники автомобілів продають і розповсюджують свої транспортні засоби. Хоча, торгових точок може стати менше. Паралельно буде набирати поширення агентська модель, за якою OEM продає автомобіль безпосередньо клієнту онлайн за фіксовану плату. Вона стане альтернативою звичайному способу ведення бізнесу. Наразі, виробники автомобілів можуть бути більш ефективними в доставці автомобілів і максимізувати свої можливості, через існуючу мережу дилерів, що підтримується найновішими інструментами цифрового онлайн-продажу.