У докризовий період за добу польські фітосанітарні та ветеринарні служби на пункті пропуску «Дорогуськ» приймали близько 80 вантажівок на добу. Проте в останні кілька днів приймали в середньому - 15-20. Про це повідомив заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм.
«Ситуація на українсько-польскому кордоні стає критичною і може перерости у катастрофу. Черги. Кілометрові. Багатоденні. Цього тижня був побитий історичний рекорд: черга з вантажних автівок до пункту пропуску Ягодин на польському кордоні перетнула межу у 45 кілометрів. ... Головний показник - порівняння довжини черг з української та польської сторони: якщо з нашого боку, на експорт вони сягають від 10 до 45 кілометрів, то з польського боку 5 кілометрів - максимум», - розповів він.
За словами Найєма, ситуація стає критично, в чергах чергах стаються бійки, а перевізники погрожують блокуванням траси.
Водночас, додав він, українські служби готові перевіряти більше і більше вантажівок щодня. Але потік з тисячі автівок упирається в корок на польському боці.
«Головна причина цих черг усім відома - це низька ефективність роботи польських служб, які проводять фітосанітарний та ветеринарний контроль. Про це знають не лише перевізники, а й представники тих самих контролюючих органів обох країн. Але чомусь говорять про це пошепки, щоб нікого не образити. Мені здається, не визнаючи проблему, ми її тільки погіршуємо. З початку повномасштабного вторгнення росії фітосанітарний і ветеринарний контроль на польському кордоні уповільнився в кілька разів», - наголосив Найєм.
Так, у докризовий період за добу польські фітосанітарні та ветеринарні служби на пункті пропуску «Дорогуськ» приймали близько 80 вантажівок на добу. Проте в останні кілька днів приймали в середньому - 15-20.
«Це не просто падіння швидкості роботи служб. Це катастрофа! Люди живуть на кордоні по тижню і більше. І це відбувається саме тоді, коли наші товаровиробники практично відрізані від морського та авіасполучення і левова частка наших товарів їде саме дорогами. Цинічно, що на цьому фоні польські перевізники погрожують перекривати траси, вимагаючи допомагати виїжджати порожнім вантажівкам позачергово. Вони скаржаться на конфлікти в чергах і агресивну поведінку наших водіїв.
Я не виправдовую грубість і конфлікти. Більше того, як держава ми облаштували на пунктах пропуску спеціальні полоси для порожнього транспорту. Проблеми виникають у самих чергах.
Але давайте бути чесними: вимагати позачергового виїзду польськими перевізниками - це люта несправедливість! Польський перевізник, який завдяки ефективності наших служб майже без черги в'їхав до України і встигає за тиждень зробити дві «ходки», тепер ще вимагає позачергового виїзду. У той час як завантажений український перевізник змушений проводити у чергах до тижня через неефективність саме польських фітосанітарних та ветеринарних служб», - пояснив Найєм.
Для подолання кризової ситуації польскій стороні пропонують збільшити на польській стороні кількість працівників фітосанітарних та ветеринарних служб.
«Більше того, ми пропонували надати українських експертів, які б допомагали польським колегам. Або навіть взагалі вивести цей контроль за межі пунктів пропуску вглиб країни. Без цього ми нівелюємо усі зусилля, яких докладають митні та прикордонні служби наших країн», - підсумував заступник міністра інфраструктури.