Вперше розмови про виробництво електромобілів в Ірані пролунали ще шість років тому. Їм передував електричний прототип, розроблений завдяки інвестиціям Університету Казвін Азад. Тоді влада цієї близькосхідної країни задумалася про випуск національного електрокара під назвою Cheetah (Гепард).
Втім, перші кроки в цьому напрямі зроблено лише зараз. Справа в тому, що Іран нафтовидобувна країна, і бензин там неймовірно дешевий, тому потреби в електрокарах держава не має. Та й повна відсутність інфраструктури повністю ставить хрест на цій витівці. Тим не менш, влада прагне заохочувати впровадження сучасних технологій.
Так, за освоєння виробництва першого іранського електрокара, який отримав назву Cheetah YOOZ, взялася одна з будівельних компаній та стартап Paraks. Але не варто думати, що маємо оригінальну модель. Насправді ж Cheetah YOOZ лише ліцензійна копія китайського Rayttle E28, який, у свою чергу, копіює французький Renault Twizy.
Але іранці таки внесли свої поправки до конструкції. Насамперед варто відзначити, що трохи змінилося переднє облицювання, а задні ліхтарі змінили форму і стали більш простими. Сам іранський автовиробник заявляє, що в конструкції застосовано понад 800 оригінальних деталей, а локалізація Cheetah YOOZ може досягати 85%.
Однак основні вузли та агрегати поки що залишаються закордонними. Наприклад, силова установка, що складається з одного 20-сильного електромотора на задній осі, схоже, приходить із Китаю. А 7,7-кіловатна батарея постачається компанією Samsung із Південної Кореї. Cheetah YOOZ може розганятись до 80 кілометрів на годину та проїжджати від 80 до 100 кілометрів на одній зарядці. Маса - 480 кілограмів.
Сьогодні на підприємстві, де планується збирати електрокари Cheetah, працює 50 людей. На першому етапі буде випущено лише 30 автомобілів, слідом же зроблять ще 150 екземплярів. Дату появи на ринку, ціни та подальші перспективи Cheetah YOOZ поки не знає навіть сам автовиробник, проте держава такий іміджевий проєкт навряд чи залишить напризволяще.
Нагадаємо, що національні бренди вже представляли свої оригінальні електромобілі. Ще у 2019 році корпорація SAIPA показала електроседан Saina EV. Замість ДВЗ у нього стояв електромотор на 90 кінських сил та 28-кіловатна батарея, що дозволяло проїжджати близько 200 км на одній зарядці. Представники SAIPA, втім, від початку запевняли, що машина в серію не піде і створена тільки заради демонстрації можливостей компанії.