В умовах пошуку нових логістичних варіантів для постачання в Україну пального одним із варіантів виходу може стати транспортування дизельного пального у флексітанках - спеціальних гнучких контейнерах. Про це сказав генеральний директор асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» (УКАБ) Роман Сластьон.
«Аграрії везуть на експорт зернові вантажі й рослинні олії в автозерновозах, а також 20-футовими контейнерами залізницею. Натомість на зворотному шляху зазвичай ці автомобілі й контейнери їдуть порожніми, – пояснює Роман Сластьон. – Причому обсяг таких перевезень за підсумками квітня 2022 р. – до 1 млн т на місяць, й він зростатиме, тому що Україні потрібно експортувати щонайменше 3 млн т зерна й 400 тис. т олії щомісячно. Отже, цілком реально на зворотному шляху якраз і використовувати спеціальні флексітанки для перевезення в Україну дизпального».
УКАБ підготував низку пропозицій щодо використання флексітанків для перевезення ДП й надіслав їх прем'єру-міністру Денису Шмигалю й низці урядовців, дотичних до врегулювання ситуації з дефіцитом пального.
«Одна з основних причин поточного дефіциту пального – в недостатній логістичній спроможності постачань в Україну та її територією: бракує спроможності залізничних постачань й автоцистерн для перевезення пального, а також довге логістичне плече постачань», - йдеться у листі, а «аграрії й інші споживачі вже зараз відчувають його дефіцит, який без нарощення обсягів постачання може ще посилитися».
«Саме тому ми вирішили як один із виходів запропонувати технологію флексітанків для перевезення дизелю, вивчивши практику їх використання у світі й підготувавши низку пропозицій, які дадуть змогу запустити цю технологію перевезення пального в Україні, тим більше, що певний досвід є - соняшникову олію вже давно транспортують на експорт саме так», - зазначив керівник УКАБ.
Сластьон пояснює, що використовуючи флексітанки, можна значно здешевити логістику експорту зерна й імпорту дизпального.
З його слів, координує цей процес Міністерство аграрної політики та продовольства. Також відбувається плідна співпраця із МВС і Мінінфраструктури, у складі якого є фахівці, котрі займаються розробленням нормативної документації, яка відповідатиме європейським вимогам.
В УКАБ також зазначають, що для таких перевезень має бути дотримано низки умов безпеки. Йдеться про проходження відповідного навчання водіями з отриманням свідоцтва, доукомплектування автомобіля засобами пожежогасіння й іншим спорядженням згідно вимог, періодичну перевірку цілісності й ступеня зносу флексітанків, використання дублюючих шарів для уникнення розливу палива за межі контейнера, кузова автомобіля тощо.
Проте, впевнені в асоціації, таке рішення суттєво знизить вартість перевезень, завантаженість доріг і дефіцит постачань дизпального в Україну. Тож справа наразі - за злагодженими діями міністерств і відомств, від яких залежить оперативне розв'язання проблеми.
За даними enkorr, постачальники пального наразі вивчають використання флексітанків на відповідність європейському законодавству.
Довідка
Перші флексітанки - для зберігання й перевезення води й дизпального - почали використовувати американські військові на початку 60-х років минулого століття. З 70-х рр. технологією зацікавилися британці, які таким чином почали переміщувати рідини за кордон. Такий тип транспортування, але у флексітанках з більш сучасних матеріалів, й зараз використовується військовими і окремими галузями багатьох країн.
Транспортування дизпального у флексітанках дозволено в Австралії й країнах Південноафриканського співтовариства розвитку (SADC) за спецдозволами для добувної промисловості й сільського господарства як у стандартних контейнерах, так і в кузовах зерновозів із подвійним (дублюючим) шаром для таких флексітанків.
Виробництвом і постачанням спеціальних флексітанків для транспортуваня й зберігання ДП займаються компанії FTS Flexitanks systems (ПАР), Musthane (Франція), Wiefferink (Нідерланди) й інші.
В Україні й країнах ЄС транспортування ДП з використанням флексітанків наразі достатньо не врегульовано.